Carros

TH!NKcity verovert Nederland

(17 juli 2001)

Geïntroduceerd tijdens de AutoRAI, vanaf vandaag reeds op de Nederlandse wegen: de elektrische
TH!NKcity. De aflevering van de eerste auto's is een feit, drie overheidsinstellingen en enkele particuliere organisaties kregen de TH!NK overhandigd uit handen van Hertz Lease.

De belangstelling voor elektrische autos groeit. Automobielfabrikanten beantwoorden aan deze interesse en zoeken naar toepassingsgebieden voor deze milieuvriendelijke vorm van mobiliteit. Ford Motor Company is een succesvolle maatschappij die ook op dit terrein voorop loopt. Vorig jaar werd Ford Motor Company eigenaar van het Noorse bedrijf TH!NK. Dit bedrijf heeft de stadsauto
TH!NKcity bedacht, ontworpen en gebouwd.

Ford Nederland is importeur van TH!NK. Samen met autoverhuur en
-leasebedrijf Hertz (dat ook tot het Ford-concern behoort) is een programma opgesteld waarin geïnteresseerde bedrijven of overheden de TH !NKcity kunnen leasen en huren.

Rijkswaterstaat, de gemeente Rotterdam en een aantal particuliere organisaties uit de regio Rotterdam toonden tijdens de RAI belangstelling voor dit leaseprogramma en nemen de TR!NK nu dus daadwerkelijk in gebruik.

De TH !NKcity wordt aangedreven door een driefasen wisselstroominductiemotor van 27 kilowatt, wat gelijk is aan bijna 45 pk. Deze motor wordt continu gekoeld met water. Hierdoor blijven de temperaturen in de aandrijflijn constant en de prestaties maximaal. De motor krijgt zijn stroom van nikkel-cadmiumaccus (NiCd). Negentien NiCd-modules, ook watergekoeld, produceren ruwweg 11,5 kilowattuur aan energie. De 114-volt accu levert niet alleen de energie voor de motor, maar verzorgt ook - door middel van een gelijkstroomomvormer - het 12-volt stroomcircuit voor bijvoorbeeld de koplampen en de ruitenwissers. Het conductieve laadsysteem van de TH!NKcity maakt bijladen eenvoudig. Klanten kunnen rechtstreeks gebruik maken van elk standaard 220V116A of 1OA stopcontact en de auto hiermee bijladen via een eenvoudig toegankelijk stopcontact vlak onder de voorruit.

Het opladen van een volledig lege accu duurt ongeveer acht uur, vijf uren zijn nodig om een 80 procent lading te krijgen bij 220 volt. Tijdens het rijden kan de accu deels worden bijgeladen dankzij het regeneratieve remsysteem. Een- of tweemaal per jaar moet de accu op een speciale manier worden geladen en worden de systeemvloeistoffen vervangen. Daarvoor haalt en brengt Hertz de auto bij de klant. De duurzame NiCd-accus kunnen, mits goed onderhouden, tot 10 jaar mee.

De actieradius van de TH !NKcity is maximaal 85 kilometer volgens de standaard dynamometercyclus van de Europese Commissie, wat de industrienorm is. Net als bij alle voertuigen wordt het ware bereik beïnvloed door verschillende factoren, zoals weersomstandigheden en rijstijl. Bij een snelheid van 0 tot 20 km/h heeft de TH!NKcity een groter koppel dan sommige benzineautos in zijn klasse. De krachtige acceleratie van 0 tot 50 km/h verloopt in 7 seconden en de topsnelheid is 90 km/h.

De auto is deukbestendig (volledig recyclebare thermoplastische carrosserie) en geheel roestvrij. De TH!NKcity is verkrijgbaar in zeven non-metallic kleuren: zwart, felrood, bordeauxrood, diepblauw, donkergroen, turkoois en graniet.

De elektrische energie voor de TH!NKcity is aanzienlijk goedkoper dan benzine voor benzineautos. De full operational-leaseprijs (36 maanden/1 5.000 km per jaar) van deze baanbrekende, opmerkelijke en nul-emissie auto bedraagt f 1130,-, Euro 512,77 per maand, inclusief de accus en inclusief de overheidssteun, die op deze auto van toepassing is. Het PREVIEW-project in de regio Rijnmond leidt zelfs tot een nog scherpere leaseprijs.

Deel: ' Electrische TH!NKcity auto verovert Nederland '




Lees ook