Elegieën van Maria - Cappella Amsterdam

Amsterdam, 16 november 2015

Elegieën van Maria - Cappella Amsterdam

Carte Blanche voor Maria van Nieukerken

Elk seizoen geeft Cappella Amsterdam ‘carte blanche’ aan een jonge talentvolle dirigent, dit jaar aan Maria van Nieukerken (1975). Maria heeft haar carte blanche ingezet op het thema Elegieën. Het begrip ‘elegie’ heeft door de eeuwen heen een betekenisontwikkeling ondergaan van ‘kort gedicht’ via ‘meditatief, melancholisch gedicht’ tot ‘klaagzang’. Zij belicht in haar programma de verschillende facetten van klaagliederen, van grootste thema’s vanuit werelds en religieus perspectief tot intieme persoonlijke emoties. Met werken van o.a. Nystedt, De Leeuw én de wereldpremière van een nieuwe bewerking van Faurés Elégie op. 24 door Bob Zimmerman, voor koor en cello.

Maria van Nieukerken

Maria van Nieukerken is werkzaam als dirigent & artistiek leider van het professionele kamerkoor PA’dam, Toonkunst Rotterdam en Kamerkoor Toonkunst Rotterdam. Zij was regelmatig assistent-dirigent bij Collegium Vocale Gent en het Deutsches Kammerchor, waar ze nauw samenwerkte met dirigenten als Reinbert de Leeuw, Philippe Herreweghe en Marcus Creed. Zij leidt verschillende soorten workshops voor zangers, koren en dirigenten, in 2016 o.a. bij het internationale korenfestival ‘America Cantat’ op de Bahamas.

Cappella Amsterdam

Met een rijkdom aan stemkleuren bereikt kamerkoor Cappella Amsterdam zijn specifieke homogene klank. Sinds 1990 staat het koor onder artistieke leiding van chef-dirigent Daniel Reuss. Om elke compositie te laten spreken, heeft het koor zich zowel op moderne als op oude, authentieke zangtechnieken toegelegd. Het koor werkt samen met Nederlandse en internationale topensembles en -orkesten, zoals het Orkest van de Achttiende Eeuw, Asko|Schönberg en Akademie für Alte Musik Berlin.

Informatie en kaartverkoop

Dinsdag 26 januari 2015 (20.00) – Geertekerk, Utrecht (kaartverkoop via TivoliVredenburg)

Woensdag 27 januari 2015 (20.15) – Muziekgebouw aan ‘t IJ, Amsterdam www.cappellaamsterdam.nl

Cappella Amsterdam o.l.v. Maria van Nieukerken