Keurmerkinstituut

Elke regio heeft nu een veilige manege

Keurmerkinstituut verleent 150ste Veiligheidscertificaat

regioredactie: zie de voetnoot

De afgelopen twee jaar is aan 150 Nederlandse maneges het Veiligheidscertificaat uitgereikt. Het komende jaar worden naar verwachting nog ruim 100 maneges goedgekeurd. De maneges met certificaat voldoen aan strenge veiligheidseisen. Zo moeten klanten altijd een veiligheidshelm dragen tijdens het paardrijden, en krijgen ze alleen les van gediplomeerde instructeurs. De hippische branche wil met het Veiligheidscertificaat het aantal ongevallen tijdens paardrijden terugdringen.

In een gemiddelde manege lopen elk jaar negen ruiters zodanig letsel op dat ze voor een spoedeisende behandeling naar het ziekenhuis moeten. Om dit probleem aan te pakken sloegen enkele jaren geleden de hippische bedrijfstak, de Stichting Consument en Veiligheid, en de overheid de handen ineen. Ze voerden niet alleen een intensieve voorlichtingscampagne, maar stelden ook eisen op voor veilig paardrijden, en richtten de Stichting Veilige Paardensport (SVP) op om veiligheid een structurele plaats in de branche te geven. In samenwerking met het Keurmerkinstituut in Zoetermeer heeft de SVP daartoe het Veiligheidscertificaat voor hippische accommodaties ontwikkeld.

De keuringen van maneges en verwante bedrijven zijn begonnen in het voorjaar van 2002, en tot op heden zijn 150 bedrijven gecertificeerd. Het Keurmerkinstituut verwacht binnen een jaar nog zo'n 100 bedrijven goed te keuren. Tegen die tijd heeft iedere Nederlander een goedgekeurde manege in de buurt, zodat niemand meer een excuus heeft om onveilig te gaan paardrijden. De belangrijkste eisen voor het Veiligheidscertificaat zijn:
* alle klanten dragen een veiligheidshelm die voldoet aan de Europese norm EN 1384;
* paardrijlessen worden uitsluitend gegeven door gediplomeerde instructeurs;
* de "rijbak" van de manege is vrij van gevaarlijke obstakels;
* het tuigage en de zadels worden regelmatig geïnspecteerd en onderhouden;
* onrustige paarden moeten eerst stoom afblazen voor ze weer worden ingezet;
* de manege heeft goede EHBO-voorzieningen en een calamiteitenplan;
* de klanten kunnen een beroep doen op een adequate klachtenprocedure.
Al deze eisen worden tweejaarlijks gecontroleerd door deskundige inspecteurs van het onafhankelijke Keurmerkinstituut te Zoetermeer.

Het Keurmerkinstituut is zeer te spreken over de kwaliteit die het aantreft tijdens de keuringen. Circa 30% blijkt bij de inspectie meteen aan alle keuringseisen te voldoen, en nog eens 55% heeft binnen enkele weken na de keuring de laatste puntjes op de i gezet. Slechts 15% van de aanvragers kan of wil niet aan de keuringseisen voldoen. Dit betekent beslist niet dat de meeste hippische bedrijven in Nederland voldoende veilig zijn, want vooralsnog vragen alleen de betere bedrijven het vrijwillige Veiligheidscertificaat aan. In totaal zijn er ca. 1100 hippische bedrijven in Nederland, en het Keurmerkinstituut verwacht over een jaar ongeveer 250 certificaten te hebben uitgereikt.

Noot voor de regioredacties:

Meer informatie

U vindt de actuele lijst van gecertificeerde maneges, geordend naar provincie, op www.keurmerk.nl (kijk bij "Wat is goedgekeurd"). De lijst is ook onderaan dit persbericht opgenomen.

Willem van Weperen, T 079 - 363 7000 / 06 - 25 436 257, E willem@keurmerk.nl
Keurmerkinstituut, Postbus 45, 2700 AA Zoetermeer, www.keurmerk.nl

bijlage:

Hippische accommodaties met Veiligheidscertificaat FRIESLAND Appelscha, Recreatiecentrum Appelscha  Bakkeveen, Bosmanege Oud Bakkeveen  Boelenslaan, Lits River Ranch  Drachten, Fries Paardencentrum  Molkwerum, Manege Janssen  Oenkerk, IPC Oenkerk, Afd. Paardenhouderij  Sneek, Ruitersportcentrum Sneek GRONINGEN Blijham, Manege De Volharding  Delfzijl, Manege Biessum  Glimmen, Manege De Bongerd  Meeden, Manege De Vennehoeve  Veendam, Manege Lipizza DRENTHE Buinen, Manege Les Chevaux  Gasselte, Manege Gasselte  Schoonloo, Manege Knollegruun  Stuifzand, Manege Hippo d'Or De Buitenwijck  Wittelte, Ruitersportcentrum Ini Slot OVERIJSSEL Den Ham, Manege De Hazelhorst  Heerde, Stal Marskamp  Markelo, Manege Snorrewind  Raalte, Stal 't Reelaer  Vriezenveen, Stal Agnes  Wijhe, Manege en Recreatiebedrijf De Mikke  Zwolle, Manege Wilten GELDERLAND Arnhem, Manege Ruimzicht  Arnhem, Stal Mansour Barneveld, Manege De Burght  Erichem, Manege Santana  Kootwijkerbroek, Onder de Kastanje  Groesbeek, Manege De Horst  Groesbeek, Manege Klein America  Heelsum, Manege Klein Vosdal  Hengelo, Ruitersportcentrum De Gompert  Heteren, Manege De Fruithof  Heumen, Paardensportcentrum De Veerkracht  Hummelo, Manege Het Loenhorst  Kerkwijk, Hippisch Centrum Bommelerwaard  Kootwijk, Paardensportcentrum Gert van den Hoorn  Otterlo, Manege De Mossel  Ravenswaaij, Paardensportcentrum Ravenswaay  Vaassen, Paardensportcentrum De Cannenburgh  Vuren, Ruitersportcentrum Lingebos  Wijchen, De Prinsenbankhoeve FLEVOLAND Almere, Manege Lies Beuker  Almere, Ruitersportcentrum Almere  Emmeloord, Stichting Ruitersportcentrum NOP  Lelystad, Manege Equi Mare  Lelystad, Manege Lelystad  Zeewolde, Ruitersportcentrum Zeewolde UTRECHT Austerlitz, Manege Austerlitz  Doorn, Manege Den Toom  Houten, Manege Zilfia's Hoeve  Leusden, Manege Nieuw Hagenauwe  Leusden, Ruitersportcentrum De Treekhoeve  Maarn, Ruitersportcentrum Maarn  Nieuwegein, Manege Rijnenburg  Overberg, Pension en africhtingsstal De Nieuwe Zandschulp  Utrecht, Manege 't Hoogt  Utrecht, Militair Ruitersportcentrum 't Seepaard  Soest, Manege De Boshoeve  Zeist, Manege Zeisterbos NOORD HOLLAND Aerdenhout, Stal de Naaldenhof  Amstelveen, Manege Nieuw Amstelland  Amsterdam, Hollandsche Manege  Amsterdam, Ponymanege Equito  Assendelft, Hippisch Centrum De Delft  Beverwijk, Ruitercentrum Beverwijk  Blokker, Manege De Eenhoorn  Egmond aan den Hoef, Manege de Hoef  Haarlem, Ruitersportcentrum Schoteroog  Halfweg, Manege Spaarnwoude  Heemskerk, Ruitersportcentrum De Schimmelkroft  Heerhugowaard, Manege Valkenbos  Hilversum, Manege De Kamphorst  Kwadijk, Manege De Paardenhof  Laren, Larense Manege  Muiderberg, Manege Any Dale  Nibbixwoud, Manege Nibbixwoud  Nieuw-Vennep, Meers Paardencentrum  Sandpoort-Noord, Manege Kennemergaarde  Schoorl, Duinmanege van Poelenburgh  Ursem, V&M Stables  Velsen, Hippisch Centrum Velsen  Velsen-Zuid, Manege De Groene Heuvel  Waarland, Manege Waarland  Weesp, Manege Bleijenberg  Zandvoort, Manege Rückert  Zandvoort, Manege - Pensionstal Sandevoerde ZUID HOLLAND Capelle aan den IJssel, Stichting Capelse Manege  Bergschenhoek, Manege Hillegersberg  Boskoop, Manege Bentwoud  Delft, Manege De Prinsenstad  Den Haag, Manege Berestein  Den Haag, Manege Stal Wittebrug  Den Hoorn, Manege Chardon  's Gravenzande, R.C.C. Noordland  Hillegom, Manege Hillegom  Honselersdijk, Hippisch Centrum Westland  Krimpen aan den IJssel, H.P. de Waal Stables  Leiden, Manege Moedig Voorwaarts  Leiderdorp, Ruitervereniging Liethorp  Maassluis, Manege Middenhof  Mijnsheerenland, Pensionstal en Manege Flemming  Oude Tonge, Paardencentrum Zuid Holland  Ouddorp, Manege De Goede Reede  Pijnacker, Ruiterclub Pijnacker  Rijpwetering, Stal De Ripseruiters  Rotterdam, Sociëteit Jockey Club Rotterdamsche manege  Rijpwetering, Stal De Ripseruiters  Simonshaven, Hippisch Centrum Simonshaven  Stad aan 't Haringvliet, Manege Oostmoer  Valkenburg, Mandy's Hoeve  Waddinxveen, Het Paardendal  Wassenaar, De Westkustruiters  Zoetermeer, Balij Manege  Zoetermeer, Manege Zilverster  Zoetermeer, Stal Van der Helm  Zuid-Beijerland, Manege de Mustang  Zwijndrecht, Ruitersportvereniging De Hoge Devel ZEELAND Heinkenszand, Manege De Viersprong  Kamperland, Manege De Strandhoeve  Middelburg, Stal Groot Prooyen  Nieuw en St. Joosland, De Kroo Ruitersport  Nieuwvliet, Paardensportcentrum Nieuwvliet  Wolphaartsdijk, Manege Goosen NOORD BRABANT Bavel, Manege De Roosberg  Boxtel, Manege 't Vierspan  Eindhoven, Eerste Eindhovense Ponymanege  Eindhoven, Eindhovense manege  Heeze, Manege Meulendijks  Langeweg, Stoeterij Mangnus  Leende, Manege De Molenberg  Maashees, Manege Kerkers  Nispen, Stal Borteldonk  Oisterwijk, Manege 't Halster  Oosteind, Manege Buitenhorst  Rijen, Manege en Pensionstal De Vijf Eiken  Schaijk, Manege Lipizzanerfokkerij Familie Ladan  Schaijk, Stal Swanenberg  Uden, Dressuur- Handels- Africhtings- en Pensionstal Ellen van den Berg  Wanroij, Manege KNHS  Zeeland, Ruitersportcentrum De Drie Linden LIMBURG Geleen, Manege Ten Eijsden  Heijen, Manege Bergemo  Heukelom, Paardenhouderij De Gulle Ruif  Well, Ruitersportcentrum Seurenheide

Deel: ' Elke regio heeft nu een veilige manege '