ENECO

Rotterdam, 10 februari 2000

Primeur:

ENECO K&T introduceert Mr Zap,

digitale interactieve TV via de kabel

Vanaf vandaag, 10 februari, introduceert ENECO KabelTV & Telecom, in samenwerking met een aantal kabelmaatschappijen in Nederland, digitale interactieve TV. Onder de naam Mr Zap krijgt de kijker de kans om nieuwe dimensies aan het traditionele TV kijken toe te voegen. Met de Mr Zap-box en een speciale afstandsbediening worden 1,6 miljoen huishoudens in Nederland in de gelegenheid gesteld zelf te bepalen welke diensten ze willen afnemen: `Films bestellen', `TV kijken', `Muziek luisteren' en in de nabije toekomst `Games spelen'. Mr Zap zal verkrijgbaar zijn in Dordrecht, Hellevoetsluis, Hoek van Holland, Hoogvliet, Ridderkerk, Rotterdam (inclusief Vondelingenplaat en Pernis), Rozenburg, Spijkenisse, Vlaardingen en Zwijndrecht.

Bijzonder is de mogelijkheid om thuis films te bestellen. Maandelijks wordt keuze geboden uit 60 titels. Zo zijn er in februari films als You've Got Mail, Meet Joe Black, La Vita E Bella en Saving Private Ryan te bestellen. Daarnaast heeft de abonnee de beschikking over een groot aantal extra TV-zenders, muziekkanalen en games.

De TV Surfer, een onderscheiden innovatie op het gebied van interactief TV kijken, zal het kijkgedrag van consumenten wezenlijk veranderen. Het TV-aanbod wordt hiermee overzichtelijk weergegeven. Daarnaast kunnen er films worden besteld, een gewenst TV programma en muziek worden geselecteerd en games worden gespeeld. Een selectie op onderwerp of op persoonlijke voorkeur behoort tot de mogelijkheid.

De eerste abonnees profiteren van een speciaal introductie aanbod. De Mr Zap-box wordt gratis thuis bezorgd en er worden geen aansluitkosten in rekening gebracht. Bij het afsluiten van een jaarabonnement betaalt men de eerste drie maanden geen abonnementskosten voor de Instappakketten. In het Instappakket zitten naast de themazenders, vijf muziekkanalen (de Mr Zap-box kan ook worden aangesloten op de audio-installatie) en één game. Daarnaast kunnen er in deze periode gratis drie films worden besteld. Voor Music Choice, TV Speciaal en Games dienen wel de reguliere abonnementskosten betaalt te worden.

In 2000 zal Mr Zap voortdurend worden uitgebreid met nieuwe mogelijkheden. Denk aan concerten, shows, bokswedstrijden, extra zenders en nieuwe innovatieve toepassingen op het gebied van interactiviteit. Met Mr Zap wordt nu de eerste belangrijke stap gezet in het op grote schaal interactief aanbieden van TV.

ENECO KabelTV & Telecom biedt Mr Zap aan in samenwerking met:

Palet Kabelcom b.v., UPC Nederland (voorheen Gelrevision), Zeelandnet BV, N.V. Nutsbedrijven Maastricht, Kabeltex B.V. en de Alkmaarse Kabel.

In een groot deel van Zuid-Holland levert ENECO KabelTV & Telecom radio- en tv-signaal aan bijna 600.000 huishoudens. Daarnaast biedt het bedrijf Internet via de kabel, Mr Zap en is het bedrijf een volwaardige telecomoperator voor zakelijke klanten. Meer informatie over ENECO KabelTV & Telecom is te vinden op www.eneco.nl.

Het productaanbod en de kosten op een rij:
* Instappakket met twee kleurpakketten themazenders ƒ 12,95

* Instappakket totaal (met alle themazenders) ƒ 17,90

* een abonnement op Music Choice (totaal 44 genres) ƒ 9,95

* een abonnement op Games ƒ 4,95

* een film via Mr Zap ƒ 7,95 of ƒ 8,95

De abonnementskosten voor TV-Speciaal bedragen: * Zee TV, ART Music & Movies, Viva & Gala ƒ 34,95

* TVBS - E ƒ 59,95

Bij een abonnement op TV Speciaal ontvangt men een korting van ƒ 3,- op een Instappakket

Compleet inhoudelijk overzicht van het Mr Zap-aanbod

Instappakket

* Mr Zap-box met afstandsbediening
* TV Surfer (Elektronische Programma Gids (EPG)) * Gedrukte programmagids met Mr Zap-aanbod * Mogelijkheid om films te bestellen
* Informatiekanaal met dagelijks informatie en trailers over de geboden programma's
* ANWB Weer & Verkeer

* Sky News

* 1 game

* 5 muziekzenders (uit het Music Choice aanbod: Hitlist, Dance, Gold, Love Songs en Classical favorits)

Films bestellen

* Per maand is een keuze uit 60 verschillende filmtitels te bestellen. Zoals op dit moment onder meer:

* You've Got Mail

* Meet Joe Black

* La Vita E Bella

* Antz

* Enemy of the State

* Maart: Shakespeare in Love

TV kijken

* Themazenders: pakketten van 3 themazenders:

* Rood: Extreme Sports, Film1, The Adult Channel
* Geel: Landscape, The Adult Channel, Fashion TV
* Blauw: Performance, VH-1, Travel Channel
* Paars: CNBC, Travel Channel, Extreme Sports
* Oranje: VH-1, Fashion TV, CNBC

* Groen: Performance, Landscape, Film1

TV Speciaal

* TVBS-E [het Chinese kanaal met amusement, sport, zakelijk nieuws en drama]

* ART Movies & ART Music [topfilms en muziek uit de Arabische wereld]

* Viva & Gala

* Zee TV

Muziek luisteren

* Music Choice

Games spelen

* 5 games, als bijvoorbeeld BackGammon, Shooting Star, TikTakTor, Memory, e.d.

Iedere maand vervangt een nieuw spel een bestaand spel binnen dit pakket.

Deel: ' ENECO K & T introduceert digitale interactieve TV via kabel '