ENECO

25 februari 1999

ENECO KabelTV & Telecom geeft Net 5 door op de kabel

Per 9 maart a.s. geeft ENECO KabelTV & Telecom de nieuwe tv-zender Net 5 in Bernisse door op kanaal 23+, 490.25 MHz. Daarnaast zal ENECO ook de wijzigingen doorvoeren die verband houden met het onlangs uitgebrachte advies van de Programmaraad. ENECO heeft een groot deel van het advies van de regionale programmaraad Rijnmond voor het standaardpakket radio- en tv-zenders overgenomen. Hierdoor zijn er een aantal wijzigingen in de zenderindeling van radio en televisie. Voor de abonnees in Bernisse betekent dit dat alleen kanaal 65+ voor Duitsland 3 opnieuw ingesteld moet worden.

De Programmaraad Rijnmond heeft Eurosport alleen geadviseerd als de programma-aanbieder wenst af te zien van een doorgiftevergoeding. Inmiddels is duidelijk dat Eurosport wel betaling vraagt en om die reden niet zal worden doorgegeven. ENECO vindt betaling van een doorgiftevergoeding een ongewenste situatie, aangezien betaling een precedentwerking kan hebben naar andere tv-zenders, die vervolgens ook betaling gaan vragen voor doorgifte. Tevens hebben de gemeenten in het verleden duidelijk aangegeven dat zij niet willen dat de tarieven extra worden verhoogd als er zenders worden doorgegeven waarvoor moet worden betaald.

Televisie
Op 9 maart a.s. verhuist Duitsland 3 van kanaal 23+, 490.25 MHz naar kanaal 65+, 826,25 MHz. TRT International komt te vervallen. De programmaraad heeft deze zender niet hoog genoeg genoteerd op de ranglijst van geadviseerde zenders om te worden doorgegeven. Discovery Channel deelde voorheen een kanaal met Kindernet, maar gaat nu volledig uitzenden op het bestaande kanaal. Kindernet verhuist van kanaal 55-, 742.25 Mhz. naar kanaal 57+, 763.25 Mhz. en gaat dit kanaal delen met Cartoon Network, waarbij Kindernet volledig uitzendt van 7.00 tot 11.00 uur (in het weekend tot 12.00 uur) en Cartoon Network de overige zendtijd vult op dit kanaal. Cartoon Network is nieuw in Bernisse.

Radio
Ook in het pakket radiozenders wijzigt per 9 maart naar aanleiding van het advies van de programmaraad. De Tweede Kamer zender wordt gecombineerd met Radyo Zafer, een Turkse zender (op vrijdag, zaterdag en zondag; de momenten dat de Tweede kamer niet uitzendt). De zenders WDR 1, 2 en 3 en BBC 1 verdwijnen van de kabel. Nieuw in Bernisse is Country FM op 91.4, Concertzender op 91.9, Radio France Inter op 94.9, Q Radio op 104.5, SUN FM op 104.9, Radio Amor op 105.4 en BBC 2 op 106.5 MHZ. Daarnaast veranderen vier zenders van plaats: WDR 4 verhuist van 91.9 naar 93.9, Radio Hollands Glorie verhuist van 104.5 naar 97.6, Concert Radio verhuist van 97.6 naar 98.1 en BRTN 3 verhuist van 106.5 naar 95.6MHz. Een aantal radio wijzigingen vindt plaats op de bestaande kanalen. Opnieuw opgezocht moet worden: Country FM, Radio France Inter. en Concert Radio. De wijzigingen in het zenderpakket hebben geen tariefswijziging tot gevolg.

Met vragen over de kabeltv kan men op werkdagen gratis bellen met de afdeling Service & Informatie van ENECO: 0800-0603.

Deel: ' ENECO KabelTV & Telecom geeft Net 5 door op de kabel '