10 juni 1999

eneco verlaagt kosten gas en elektriciteit

de kosten van het energiegebruik worden in de tweede helft van het jaar lager. per 1 juli a.s. verlaagt energieleverancier eneco de gasprijs met 6% op basis van een wijziging van de inkoopprijs. de verlaging is 2,2 cent per kubieke meter (excl. btw). een klant met een gemiddeld gasverbruik van 2000 kubieke meter per jaar bespaart hierdoor op jaarbasis zon 70 gulden.

tevens wordt het vastrechtbedrag voor het elektriciteitsgebruik met een enkeltariefmeter verlaagd en voor alle klanten op hetzelfde niveau gebracht. deze kostendaling bedraagt f 7,80 per jaar. in rijswijk en leidschendam was het tarief al iets lager en bedraagt het voordeel f 1,20 per jaar. het vastrecht voor een dubbeltariefmeter wijzigt niet.

gas

de basisprijs voor het door eneco gedistribueerde gas gaat van 36,4 cent per m_ naar 34,2 cent. in vlaardingen en maassluis gaat de prijs van 36,55 naar 34,35 cent. in rijswijk en leidschendam van 37,7 naar 35,5 cent.

bovenop de basisprijs komt de brandstoffenbelasting van 2,155 cent, de

b-map toeslag van 0,7 cent (in rijswijk en leidschendam is dit 0,45 cent) en, indien van toepassing, de regulerende energiebelasting.

de energiebelasting, die door de overheid wordt geheven om meer energiebesparing te bewerkstelligen, is nul voor jaarverbruiken tot 800 m_,

15,98 cent voor het verbruik daarboven tot 5000 m_ en 10,44 cent voor het gasverbruik tussen 5000 en 170.000 m_.

over de totale gasprijs is btw verschuldigd. de tarieven voor levering van gas op abonnement worden in gelijke mate als de gasprijs verminderd.

elektriciteit

hoewel de inkoopkosten zijn gestegen, houdt eneco de prijs van de elektriciteit op hetzelfde niveau. het vastrechtbedrag (vaste jaarlijkse kosten van de aansluiting) voor het verbruik met een meter met 1 telwerk gaat van f 57,60 naar f 49,80 per jaar (ex btw). in rijswijk en leidschendam waar het vastrecht f 51,00 was, wordt de nieuwe prijs eveneens f 49,80. de kosten voor dubbeltariefmeting blijven onveranderd f 117,60.

warmte

aangezien de warmteprijs is gekoppeld aan de gaspijs, zal eneco de kosten van de geleverde warmte per 1 juli in dezelfde mate verminderen als bij de gasprijs. het voordeel voor de warmteklant is dus hetzelfde als voor de gasklant. de maandelijkse termijnnotas voor energie wijzigt eneco niet.

klanten met vragen kunnen op werkdagen gratis bellen met de afdeling service & informatie van eneco kabeltv & telecom 0800 - 0603.

Deel: ' ENECO verlaagt kosten gas en elektriciteit '