Gemeente Delfzijl

INFORMATIE

02-03-1999

Enquête naar gewenste internationale contacten van start

Vanaf woensdag 03-03-1999 worden er op 1000 adressen in Delfzijl enquêtes bezorgd over internationale contacten. De gemeente wil graag weten welke internationale contacten het verdienen om er in de toekomst energie en geld in te steken. In de enquête worden 10 vragen gesteld.

De enquête staat ook in de Eemsbode op de gemeentelijke mededelingenpagina. Inwoners die graag hun zegje willen doen maar niet bij de getrokken 1000 adressen zitten kunnen deze mogelijkheid aangrijpen. Daarnaast staat de enquête op internet op het adres www.delfzijl.nl.

De raadsleden zullen de uitslag van de enquête betrekken bij de besluiten die zij moeten nemen op het gebied van internationale contacten.

Op dit moment heeft Delfzijl stedenbanden met: Aubenas (Frankrijk), Sierre (Zwitserland), Zelzate (België), Cesenatico (Italië) en Schwarzenbek (Duitsland), allen lid van de Europese Stedenbond. Daarnaast heeft Termunten contacten met het Duitse Krummhörn en Bierum met het Duitse Lunden. Er zijn ook nog banden met Kolobrzeg (Polen) en met Shinannyo in Japan.

Burgers ontmoeten elkaar over en weer. Bij officiële feesten komen er soms vertegenwoordigers van de steden naar Delfzijl of Delfzijlsters gaan op bezoek bij een zusterstad; scholieren doen mee aan uitwisselingen en er zijn sporttoernooien.

De banden met Europese steden werden in de jaren vijftig aangegaan om te werken aan de verbroedering, zodat er nooit meer oorlog in Europa zou komen.

Met Japan startten de contacten omdat Tosoh Corporation, een Japans bedrijf, een samenwerkingsverband vormde met Delamine. In Shinnanyo werden onze burgers, scholieren en bestuurders met open armen ontvangen. Ook de gemeente ontving Japanse delegaties. Er is zelfs een replica van de molen Aeolus gebouwd. De contacten met Japan werden ook aangegaan in de hoop dat er meer Japanse bedrijven naar Delfzijl komen. Dat is tot nu toe niet gebeurd, maar dat is vaak een kwestie van lange adem.

De ontvangsten in Delfzijl van Japanse gasten, vorig jaar waren Japanse jongeren te gast bij de muziekvereniging Koningin Wilhelmina, zijn zeer succesvol.

Nadere inlichtingen over dit bericht verstrekt Mevrouw M. Edzes, telefoon 0596-639319.

Deel: ' Enquête naar gewenste internationale contacten Delfzijl '