Erasmus eerste universiteit die studeren en ondernemen mogelijk maakt

Erasmus Rotterdam eerste universiteit die studeren en ondernemen voor voltijdstudenten mogelijk maakt

Rotterdam, 20121019 -- Op 23 oktober 2012 om 16.00u lanceren het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE) en Sagamores Foundation een nieuw academisch programma: het Student Entrepreneurs Excellence Programme (StEEP). StEEP zorgt ervoor dat ondernemende student-ondernemers een succesvol eigen bedrijf kunnen combineren met een volwaardige academische opleiding. Een novum in Nederland.

Op 23 oktober 2012 om 16.00u lanceren het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE) en Sagamores Foundation een nieuw academisch programma: het Student Entrepreneurs Excellence Programme (StEEP).HET PROBLEEM

Nederland is het meest ondernemende land van de Europese Unie. Onder meer met circa 25.000 ondernemers onder de 25. Echter daardoor ontstaan soms ongewenste neveneffecten. College drop-outs, bijvoorbeeld. Iedereen kent de voorbeelden Mark Zuckerberg (Facebook) en Steve Jobs (Apple). Topondernemers, die er toch niet in slaagden bedrijf en studie te combineren.

Ook in Nederland is de combinatie moeilijk. “Er zijn gevallen waarbij student-ondernemers een course finance niet haalden, omdat ze op dat moment voor een grote investeerder aan het pitchen waren in Engeland. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop.”, meent Steijn Pelle, zelf voormalig student-ondernemer. “Juist door de theorie van onderwijs en de praktijk van ondernemerschap te combineren, zorg je voor betere academici en sterkere ondernemers. Kortom: een win-win situatie”.

DE OPLOSSING

In overleg met het Minister Van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie ontwikkelden de initiatiefnemers een topondernemersprogramma, StEEP. Het voorziet, naast flexibiliteit op gebied van tentamens en aanwezigheidsplicht, in extra begeleiding van student-ondernemers. Bijvoorbeeld door business planningssessies met een studieadviseur, periodiek overleg met een mentor/topondernemer, en deelname aan internationale conferenties en masterclasses.

De EUR, als meest ondernemende universiteit van Nederland, was onmiddellijk enthousiast. “Dit is een prima initiatief”, stelt Pauline van der Meer Mohr, voorzitter van het College van Bestuur.

5 student-ondernemers die de zware selectie hebben doorstaan beginnen aan de StEEP pilotfase, die op 23 oktober 2012 wordt gelanceerd. Een strenge toelating staat borg voor de kwaliteit van de deelnemers. ''Het programma is echt bedoeld voor de uitblinkers onder de student-ondernemers. Jonge mensen met bewezen succes”, aldus Hendrik Halbe van ECE.

Dat dit nieuwe initiatief als geroepen komt, blijkt wel uit de reacties van student-ondernemers zelf. Bob van Wees, deelnemer en eigenaar van Personalitee: “Met het combineren van academische kennis, ervaringen van topondernemers en intensieve begeleiding heeft  StEEP een formule waar elke studentenondernemer van droomt”.

LAUNCH EVENT: 'FROM DROP-OUT TO BUSINESS TYCOON'

Op 23 oktober 2012 vanaf 16.00 uur zullen op de EUR campus aan de Burgemeester Oudlaan te Rotterdam (in de Senaatszaal) drie jonge (top)ondernemers de degens kruisen en hun ervaringen delen. Hoe hebben zij hun dromen kunnen realiseren? Konden zij studie met een eigen bedrijf combineren?

Naast Jitse Groen (ThuisBezorgd.nl) en Danny Mekic’ (NewTeam) zal ook een mystery guest zijn opwachting maken. De presentatie is in handen van Steijn Pelle (Pelliano) en Bernd Damme (Eye-wear.nl, Pelliano). Het programma wordt rond 18.30 uur afgesloten met een social drink.

Deel: ' Erasmus eerste universiteit die studeren en ondernemen mogelijk maakt '