STW Homepage Ere-doctoraat voor Dr. C. le Pair

3 november 1999

Dr. C. le Pair zal op vrijdag 7 januari 2000 ter gelegenheid van de 158e dies natalis van de Technische Universiteit Delft een eredoctoraat van deze universiteit ontvangen.

Kees le Pair

Dr. C. (Kees) le Pair studeerde natuurkunde aan de Universiteit Leiden en behaalde daar de doctorsgraad. Hij was enkele jaren verbonden aan de Amerikaanse Universiteit van Beiroet in Libanon en het Instituut FOM (Fundamenteel Onderzoek der Materie) te Utrecht. Hij heeft gedurende achttien jaar leiding gegeven aan de Technologiestichting STW (Stichting voor de Technische Wetenschappen). Het doel van deze Stichting is het bevorderen van technisch- wetenschappelijk onderzoek en het toepassen ervan. Dit tweeledige doel dient zowel het belang van het universitaire onderzoek als dat van het bedrijfsleven dat profijt kan hebben van de resultaten van het onderzoek. De STW bevordert de landelijke coördinatie van het onderzoek en brengt flexibele, multi- disciplinaire netwerken van onderzoekers en gebruikers tot stand. Sinds 1990 is de STW een zelfstandig onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, NWO, en vormt het de divisie Technische Wetenschappen van die organisatie.

Als initiatiefnemer en directeur van de STW wist hij technisch- wetenschappelijke onderzoekers van de universiteiten en honderden Nederlandse bedrijven bij elkaar te brengen. Sleutel voor het succes was naast wetenschappelijke kwaliteit de toepassingsmogelijkheid ervan. Om voor financiering van een onderzoeksproject in aanmerking te komen dienen de aanvragers relaties met het bedrijfsleven, de gebruikers van de kennis, aan te knopen. Deze formule bleek uiterst succesvol en werd zowel door het Ministerie van Economische Zaken als door de moederorganisatie NWO met een groeiend budget voor de STW gehonoreerd. Als STW- voorman heeft Le Pair zich steeds als een kritisch waarnemer en creatief raadgever van het Nederlandse onderzoeksbestel getoond. In fijne bewoordingen en met illustratieve anecdotes wist hij de vinger op de zere plek van het onderzoeksbeleid te leggen.

Als erepromotor zal optreden prof.ir. K.F. Wakker, Rector Magnificus.