- P E R S B E R I C H T -

Rijen, 25 maart 1999

Eén telefoon voor de hele wereld

Ericsson en Qualcomm sluiten accoord

Ericsson en Qualcomm hebben vandaag aangekondigd dat ze een aantal overeenkomsten gesloten hebben die een einde maken aan het juridische gevecht over Code Division Multiple Access (CDMA). Deze overeenkomsten maken de weg vrij voor een wereldwijde standaard in telefonie zodat het mogelijk wordt overal ter wereld dezelfde telefoon te gebruiken.

Verder neemt Ericsson de CDMA wireless infrastructure business van Qualcomm over in San Diego en Boulder (USA), inclusief de R&D activiteiten. Dit betekent dat Ericsson de enige infrastructuurleverancier is van alle standaards in alle werelddelen voor tweede (GSM) en derde (UMTS) generatie netwerken.

Voor operators betekent de overeenkomst tussen Ericsson en Qualcomm dat de juridische blokkades om snel tot een wereldstandaard te komen, opgelost zijn. Het derde generatie digitaal mobiel netwerk (UMTS) kan nu zelfs versneld ingevoerd worden. Ericsson kan elke operator wereldwijd met de juiste infrastructuur bedienen.

Vanmiddag vindt er een persconferentie plaats in New York waar Sven-Christer Nilsson (President & CEO Ericsson) en Irwin Mark Jacobs (Chairman & CEO Qualcomm) een toelichting zullen geven op het gesloten accoord. Deze persconferentie is te volgen via Internet: https://www.ericsson-qualcomm.epsdemo.com van 11.00 tot 12.30 uur lokale tijd.

Voor details over de overeenkomst tussen Ericsson en Qualcomm kunt u het persbericht op Internet lezen in de Ericsson Pressroom: www.ericsson.se/pressroom.

Ericsson is de leider in de New Telecoms World, met innovatieve communicatie-oplossingen die telecom- en datacomtechnologieën combineren met een optimale mobiliteit voor de gebruiker. Met meer dan 100.000 medewerkers in 140 landen, maakt Ericsson communicatie eenvoudiger voor haar klanten - network operators, service providers, ondernemingen en consumenten - over de hele wereld. Ericsson Nederland heeft ongeveer 2.500 medewerkers in dienst die in 1998 een omzet realiseerden van ruim 1,6 miljard gulden.

- (Einde persbericht) -

Nadere informatie voor de pers, niet voor publicatie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Monique Mols, Account Manager Pers, Ericsson Telecommunicatie B.V., telefoon: 0161 - 24 98 73

Alle Ericsson persberichten zijn te zien via https://www.ericsson.nl en https://www.ericsson.se

Deel: ' Ericsson en Qualcomm sluiten accoord '