- P E R S B E R I C H T -

Rijen, 5 februari 1999

Ericsson, KPN Telecom en Delta Three testen Voice over IP

Ericsson Telecommunicatie, KPN Telecom (Internetdiensten) en Delta Three zijn samen een proef gestart met Voice over IP (telefoneren via een IP-datanetwerk). De proef draait in Rotterdam onder de naam de "FamilieBelkaart". Het doel van de proef die van eind januari tot eind mei loopt, is gebruikersinformatie over de acceptatie van de dienst te verkrijgen.

De klant koopt een Belkaart ter waarde van fl. 25,-- en krast op de kaart een laagje weg zodat het kaartnummer zichtbaar wordt. Dan belt de klant het toegangsnummer in Rotterdam en krijgt instructies van een sprekende computer. Hierbij moet het unieke kaartnummer worden ingetoetst. De instructies kunnen in het Nederlands, Engels, Turks en Marokkaans worden gegeven. De Belkaart geeft toegang tot 27 landen. De tarieven zijn tot 25% lager dan die van het traditionele spraaknetwerk van KPN Telecom.

Netwerk invulling

Het gesprek begint via het normale vaste KPN Telecom netwerk. Vervolgens wordt het traditionele telefoongesprek omgezet in een IP gesprek. Dit gebeurt via een Ericsson gateway. IP of Internet Protocol is een protocol om informatie te transporteren over een datanetwerk. In deze proef wordt het wereldwijde datanetwerk van Delta Three gebruikt. In de landen van bestemming staat ook weer een Ericsson gateway om het gesprek terug te converteren in een normaal telefoniegesprek. Het gesprek wordt dan verbonden met het nummer dat door de klant gedraaid is.

De toekomst van IP

Telefonie over IP-netwerken staat momenteel volop in de belangstelling, vooral vanwege de mogelijkheid om tegen lagere tarieven te bellen. Ericsson Telecommunicatie BV verwacht dat IP-telefonie zich de komende jaren zeer sterk zal ontwikkelen. In de eerste plaats zal IP-telefonie uitgebreid worden van telefoon-naar-telefoon diensten (zoals in deze proef), naar IP diensten op basis van PC-naar-PC, van PC-naar-telefoon en van fax-naar-fax. Verder zal het in de toekomst mogelijk zijn IP te gebruiken om volledige multimediale communicatie (spraak, data en video) over datanetwerken te laten plaatsvinden. IP telefonie zal daarmee een belangrijke aanvulling zijn op de traditionele telefonie-portfolio.

Ericsson is de leider in de New Telecoms World, met innovatieve communicatie-oplossingen die telecom- en datacom technologieën combineren met een optimale mobiliteit voor de gebruiker. Met meer dan 100.000 medewerkers in 140 landen, maakt Ericsson communicatie eenvoudiger voor haar klanten - network operators, service providers, ondernemingen en consumenten - over de hele wereld. Ericsson Nederland heeft ongeveer 2.500 medewerkers in dienst die in 1998 een omzet realiseerden van ruim 1,6 miljard gulden.

-(Einde persbericht)-

Nadere informatie voor de pers, niet voor publicatie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Monique Mols, Account Manager Pers, Ericsson Telecommunicatie B.V., telefoon: 0161 - 24 98 73

Alle Ericsson persberichten zijn te zien via http://www.ericsson.nl en http://www.ericsson.se

Deel: ' Ericsson, KPN Telecom en Delta Three testen voice over IP '