Esbro winnaar 2016 in Pluimveeslachterijenbranche

Nationale Business Succes Award 2016: iedere zondag op RTL7 om 13:55 uur

Rotterdam, 20160729 -- BV Esbro is door het Nationale Business Succes Award Instituut uitgeroepen tot winnaar 2016 in de Pluimveeslachterijenbranche. Het heeft zich volgens de Nominatiecommissie ontwikkeld tot een toonaangevende organisatie met een zeer sterke positionering. ‘Een bedrijf met de ware ondernemersgeest en onderdeel van nummer één in Europa. Gedrevenheid, passie, innovatievermogen, durf en visie, plus een sterke focus op de klant maken van deze organisatie een topper met een mooie toekomst!’

Waar in de voorbije 25 jaar veel pluimveebedrijven zijn verdwenen, borgt Esbro zijn toekomst door te investeren. In 2013 heeft het een nieuwe, hypermoderne pluimveeslachterij in gebruik genomen die na diverse re-tuningen in de productie inmiddels op vol vermogen draait. Hier worden op duurzame wijze met 300 medewerkers rond de 240.000 kuikens per dag geslacht. De Nominatiecommissie van het Nationale Business Succes Award Instituut ziet in BV Esbro een vooruitstrevende organisatie die naar verwachting in de toekomst nog veel successen gaat behalen. ‘Innovatie is het sleutelwoord bij Esbro, want men is continu bezig zijn producten en diensten te verbeteren en af te stemmen op de wensen van de klant.’

Grote stap voorwaarts
Met de bijbehorende kantoren beslaat de slachterij een gezamenlijke bebouwde oppervlakte van 14.000 m2, op een perceel 5 hectare groot. ‘Op belangrijke plaatsen in het bedrijf is gekozen voor duurzaamheid in zowel bouw- als materiaalkeuze’, stelt Robert Zwaan, hoofd van de dagelijkse Nominatiecommissie. ‘Met meer ruimte, meer technische snufjes, efficiënte geautomatiseerde bedrijfsprocessen, gecombineerd met duurzaam ondernemen – want daar draait het allemaal om bij Esbro. De investeringen liggen hierdoor wel fors hoger, maar zo maak je als bedrijf ook een grote stap voorwaarts en je laat iedereen zien dat je toekomstgericht bezig bent. Met alle koelingen op basis van het natuurlijke koudemiddel ammoniak, een hogere isolatiewaarde van vloeren, daken en wanden door toepassing van de nieuwste isolatieproducten en een terugwininstallatie voor hergebruik van de warmte uit deze koelmachines, wordt een aanzienlijke verlaging van de energiebehoefte gerealiseerd.’

Zwaan: ‘Een moderne ondergrondse waterzuiveringsinstallatie vermindert de waterlasten en door de groene luchtwasser doet de vrijkomende lucht eerder aan herfstbladeren denken dan aan de weeïge lucht van kippen. Niet alleen voor omwonenden, maar ook voor de eigen mensen is de omgeving hiermee een stuk vriendelijker geworden. Bij het benaderen van het gebouw heb je, mede dankzij al deze toepassingen, geen enkele associatie meer met een slachterij.’

Er is momenteel veel te doen rond de duurzaamheid van kip. Met zijn nadruk op diervriendelijkheid en duurzaamheid draagt Esbro bij aan de verschuiving naar kippen met een beter leven. Maatregelen in dit kader zijn onder meer een goede selectie, betere voeding, uitloop en een ruimere huisvesting. Medicatie wordt alleen nog verstrekt als het niet anders kan en niet meer preventief. Ook bij de stalbezetting en de voedersamenstelling wordt goed gekeken wat er haalbaar is en wat de veranderingen aan extra kosten met zich meebrengen.

BV Esbro is opgericht in 1961 en is gevestigd in Wehl. Sinds enige tijd is de onderneming overgenomen door het Duitse conglomeraat Wiesenhof. Met de kennis en ervaring van deze nieuwe eigenaar wordt Esbro in staat gesteld zijn toonaangevende positie in de Europese markt verder uit te bouwen. ‘Het bedrijf weet zijn enorme kennis van pluimvee te combineren met een innovatieve aanpak, waardoor het zeer hoog scoort op klanttevredenheid’, aldus de Nominatiecommissie. ‘Terecht de winnaar in deze branche!’

Meer informatie: www.esbro.nl

Over het Nationale Business Succes Award Instituut
Het Nationale Business Succes Award Instituut nomineert sinds 2011 jaarlijks de beste bedrijven van Nederland in specifieke branches op basis van strenge selectiecriteria. Een Succes Award wordt op basis van onderzoek toegekend aan ondernemingen die excellente resultaten hebben bereikt in hun branche en een lichtend voorbeeld zijn van succesvol ondernemen. De Nationale Business Succes Award is de eerste en de enige jaarlijkse ondernemersprijs van Nederland, met een eigen televisieprogramma en een hoofdprijs van 100.000 euro.

De missie van het Nationale Business Succes Award Instituut is tweeledig: het delen van actuele innovaties en kennis over de succesfactoren van ondernemingen in Nederland via (crossmediale) aandacht, en het versterken van het succes, de merkbekendheid en de company pride van de genomineerde ondernemingen via deze ondernemersprijs en het platform van de Nationale Business Succes Award.

De huidige editie van Nationale Business Succes Award (2016), inclusief het aanverwante tv-programma De Succesfactor, is gestart in januari en wekelijks tot einde 2016 te volgen op RTL7, zondags om 13:55 uur.

Deel: ' Esbro winnaar 2016 in Pluimveeslachterijenbranche '