Essilor Nederland BV ontvangt Europese onderscheiding

Op 10 februari jl. werd aan Essilor Nederland BV te Zevenaar, de Nederlandse vestiging van Essilor International, een toonaangevende onderneming op het gebied van de oogoptiek, het Europese predikaat "European Business Star" uitgereikt.
De heer M. Sipkema, directeur van Essilor Nederland BV ontving het document uit handen van Professor H. Vonhoff, lid van de Adviesraad van de European Foundation for Business Qualification (EFBQ) en voormalig Commissaris van de Koningin van de provincie Groningen.

De ISO 9002- en inmiddels EFBQ-gecertificeerde vestiging van Essilor Nederland BV in Zevenaar is één van de belangrijkste leveranciers van oogoptische artikelen in ons land en voorziet de opticiens van o.a. Varilux brillenglazen uit eigen produktie. Varilux is een progressief in sterkte oplopend brillenglas voor mensen die voor dichtbij én veraf zien een bril nodig hebben. Verder levert Essilor winkel- en werkplaatsapparatuur. Bij Essilor in Zevenaar werken ruim 300 mensen. De zorg voor kwaliteit staat hoog in het vaandel.

Het behalen van de kwalificatie "European Business Star" is het resultaat van een uitgebreide toetsing van de ondernemingsplannen van Essilor Nederland BV aan de European Classification Standard®, de Europese norm voor goed ondernemerschap. Op 33 beleids- en bedrijfsaspecten wordt een score toegekend van 1 tot 10. Daarnaast zijn er verschillende wegingsfactoren waardoor een totaalscore kan worden behaald van maximaal 1.000 punten. Bedrijven die meer dan 700 punten scoren worden gekwalificeerd met het predikaat "Qualified Company". Essilor Nederland, met een score van meer dan
800 punten, behaalde de hoogste onderscheiding: "European Business Star". Zo'n vijfenveertig Nederlandse bedrijven hebben de kwalificatie en toetsing door de EFBQ succesvol afgerond. Slechts 10 anderen zijn eveneens gekwalificeerd als "European Business Star". Met het behalen van deze management onderscheiding heeft Essilor aangetoond dat de organisatie berekend is op het behalen van de beoogde doelstellingen in de komende jaren.

De European Classification Standard® van de EFBQ meet de onderlinge samenhang en consistentie van de verschillende beleids- en bedrijfsaspecten, zoals marketing/verkoop, personeel, produktie, informatica en automatisering, financiën en ondernemerschap.

In Nederland kent de EFBQ circa 225, met name middelgrote, ondernemingen als deelnemer. Het Centrale Secretariaat van de EFBQ is gevestigd in Brussel, het kantoor van het secretariaat Nederland is gevestigd in Zeist.

Deel: ' Essilor Nederland BV ontvangt Europese onderscheiding '