Burundi : Moord op leden van de humanitaire missie

CFSP Presidency Statement: Brussels (18-10-1999) -Nr. 11658/99 (Presse 303) - CFSP : 103/99

Brussel, 18 oktober 1999

11658/99 (Presse 303)

P 103/99

Verklaring van het voorzitterschap namens de Europese Unie

inzake de moord op leden van de humanitaire missie in Burundi

De Europese Unie veroordeelt met klem de nieuwe uitbarsting van willekeurig geweld in Burundi, waarvan de voornaamste slachtoffers steeds weer de mensen van dat land zijn.

De Europese Unie is bijzonder verontwaardigd over de aanval op de humanitaire missie in de provincie Rutana op dinsdag 12 oktober en veroordeelt deze. Zij is geschokt door de moord op verscheidene leden van de missie, Burundezen en buitenlanders, met inbegrip van twee vertegenwoordigers van VN-organen en biedt de families van de slachtoffers haar condoleances aan.

Zij dringt erop aan dat de daders van dit bloedbad voor het gerecht worden gebracht.

De Europese Unie doet opnieuw een dringend beroep op alle Burundeze partijen onmiddellijk een eind te maken aan alle gewelddaden en spoedig overeenstemming te bereiken over de voorwaarden voor een staakt-het-vuren en een terugkeer naar vrede onder de burgers, verzoening en democratie in Burundi.

De met de Europese Unie geassocieerde landen van Midden- en Oost-Europa, de geassocieerde landen Cyprus en Malta en de EVA-landen die lid zijn van de Europese Economische Ruimte, sluiten zich bij deze verklaring aan.

Zoekwoorden:

Deel: ' EU veroordeelt moord op leden humanitaire missie Burundi '