European Utility Week: hoe betrekt de Smart Homes sector haar klant?

“Collectieve inzet van stakeholders in sector nodig voor marktsucces”

Amsterdam, 20130812 -- Honderden vertegenwoordigers van belanghebbenden in de Smart Homes sector, waaronder energiebedrijven, telecommunicatiebedrijven en leveranciers van diensten en content, komen in oktober in Amsterdam bijeen tijdens de jaarlijkse European Utility Week om te praten over o.a. klantbetrokkenheid en het ontwikkelen van een robuust business model voor de sector.

“Er is een groeiende consensus dat als energiebedrijven, telecommunicatiebedrijven etc. de klanten willen betrekken, zij zich zullen moeten verdiepen in het begrijpen van hun gedrag”, zegt Zara Amer, producer van het Smart Homes thema dat deel uitmaakt van European Utility Week, de grootste conferentie en expo voor de sector op het continent, waar opnieuw zo’n 8000 energiedeskundigen op af zullen komen.

Collectieve inzet van stakeholders in sector nodig
Ze vertelt verder: “er bestaat een enorme potentiële markt voor smart homes; voor ouderen of mensen met een handicap kunnen smart homes belangrijke verbeteringen in hun levensstandaarden en daarnaast medische voorzieningen bieden, en voor anderen de mogelijkheid van een energiezuinige en veilige levensstijl.”

Maar, zegt Zara Amer, “het overkoepelende thema van European Utility Week, namelijk ‘Pulling together in one direction’ (‘Alle neuzen in dezelfde richting’) is van bijzonder belang voor de Smart Homes markt. Ze legt uit: “het staat nog in de kinderschoenen en het zal enige tijd duren voordat het op grote schaal toegepast gaat worden. Ik denk dat het gebrek aan een gestandaardiseerde definitie in de sector de groei belemmert. Groei vereist een collectieve inzet van alle belangrijke stakeholders die gezamenlijk dezelfde doelstellingen nastreven. Daarom moeten we er voor zorgen dat we het over dezelfde dingen hebben, m.a.w. dat we één enkele definitie hebben voor wat een smart home vandaag betekent en wat het in de toekomst zou kunnen betekenen.”

Stakeholders zetten zich in
David Purdy, directeur van het Energy Efficiency Deployment Office in het Verenigd Koninkrijk en een hoofdspreker tijdens de Smart Homes sessies van European Utility Week is het hiermee eens: “er zijn duidelijke tekenen dat stakeholders dezelfde kant op bewegen, maar in sommige opzichten is het nog te vroeg om te oordelen. In Engeland bijvoorbeeld zal er in de komende vijf jaar een ongekende reeks oplossingen voor huis energiemanagement (smart home) voor huisbewoners beschikbaar komen. Feed-in tarieven voor zonne-energie zijn al enige tijd beschikbaar en de Green Deal werd dit jaar gelanceerd. Een incentive voor hernieuwbare warmte en de introductie van slimme meters volgen. De supply chain krijgt grip op de nieuwe regelgevingen en producten en hun onderlinge wisselwerking.”

Hij vervolgt: “het is duidelijk dat stakeholders zich voor hun sector inzetten. De smart homes agenda zal het snelst groeien als stakeholders in dezelfde richting duwen en zich voor de algehele agenda inzetten en de voordelen van het installeren van een combinatie van producten benadrukken.”

Platform-benadering vereist
Een andere deskundige spreker op Smart Homes in oktober in Amsterdam, Yves Caseau, vice-president van Bouygues Telecom in Frankrijk, zegt dat telecommunicatiebedrijven voor nieuwe groei hun gebied uit moeten breiden, van telecommunicaties naar digitaal leven. Hij voegt toe: “een interessante eigenschap van digitaal leven is dat het vanwege de toenemende complexiteit beter kan werken als het bediend wordt met behulp van een een operator op afstand. Smart homes zijn een van de meest concrete mogelijkheden op dit gebied van digitaal leven, de combinatie van een huis, verschillende aangesloten objecten, die met comfort en energiezuinigheid samenbundelen tot ‘scenario’s van levensogenblikken’. Dit is inderdaad een groeisector, maar het vereist een platform-benadering oftewel de groei van een ecosysteem met een lange reeks van huis apps en diensten geleverd door derden.”

Andere Smart Homes sprekers op European Utility Week zijn:
•  Opbouwen van een ecosysteem en leveren van waarde aan de klant
Building the ecosystem and delivering value to the customer
-  Yves Caseau, vice-president, Bouygues Telecom, Frankrijk

•  Consumentengedrag en energiebesparende verandering aan het huis
Consumer behaviour and energy efficiency changes to the home
-  David Purdy, directeur, Energy Efficiency Deployment Office, UK

•  Zorgen voor energiezuinige smart homes – van klantbetrokkenheid tot het verankeren van energiebesparing
Making the smart home energy efficient- from customer engagement to embedding energy efficiency
-  Jean-Paul Krivine, project directeur, Smart Energy - Smart Home, EDF, Frankrijk

•  Consumentenbetrokkenheid & reactie op vraag: eerste resultaten van het Jouw energie moment project
Consumer engagement & demand response: first results from Jouw energie moment project
-  Charlotte Kobus, Innovator, Enexis, Nederland
-  Sander Schouwenaar, Innovator, Enexis, Nederland

•  Belang van branding en marketing om bewustzijn van klant te verhogen
Importance of branding and marketing to raise customer awareness
-  Nina Bhatia, directeur, BG Connected Homes, British Gas, UK

•  Reacties van de klant op het smart home: resultaten van het denken aan energie project van E.ON
Customer responses to the smart home: results from E.ON’s thinking energy project
-  Christopher Rimmer, Smart Programme Manager, E.ON New Build and Technology, UK

•  Mobiele gezondheidszorg en haar toekomstige rol in de groei van smart homes
M-Health and the role it is set to play in the advancement of smart homes
-  Emre Tavsancil, Health Products Manager, Turkcell, Turkije

•  Testen voor energie-efficiëntie in een Europees brede studie - One tonne Life
Testing for energy efficiency in a European wide study - One tonne Life
-  Håkan Axelsson, Business Developer, Vattenfall, Zweden

•  Opbouwen van het business model – lessen geleerd van de markt
Building the business model - lessons learnt from the market
-  Edmund Barrett, International Product Development, RWE, Duitsland

Alle aspecten van de energiesector
Onder de nieuwe naam richt European Utility Week, voorheen bekend als Metering Europe, zich op alle aspecten van de energiesector, van transmissie tot klant, met inbegrip van slimme transmissie- en distributie-infrastructuren, integratie en opslag van duurzame energie, slimme meters, beheer van ICT en data, smart homes en betrokkenheid van de eindgebruiker, om zo een uniek platform voor slimme energie te creëren.  Een belangrijk onderdeel van het evenement is een internationale expo met meer dan 350 leveranciers van oplossingen, 200 deskundige sprekers uit de sector en zo’n 8000 congresdeelnemers en expo bezoekers, waaronder vertegenwoordigers van meer dan 300 vooraanstaande nutsbedrijven.

Evenement data en plaats:
Conferentie en Expo:  15-17 oktober 2013
Plaats:  Amsterdam RAI, Nederland