Ingezonden persbericht

Amsterdam, 11 maart 2013

Europees 'potten en pannen protest' tegen De Nederlandsche Bank in Amsterdam

Op donderdag 13 maart houden Europese activisten vanaf 16.00 een demonstratieve rondgang langs banken en multinationals. Het protest vindt plaats in het kader van een Europees-brede actiedag tegen de bezuinigingspolitiek in de EU. Onder andere De Nederlandsche Bank, Zara en ING kunnen een luidruchtig bezoekje verwachten.

Aanleiding voor de actiedag is de lentetop van de Europese leiders, die op 14 en 15 maart plaatsvindt in Brussel. Op de agenda van dat overleg staat het verder institutionaliseren van de bezuinigingspolitiek. Woordvoerder Ewout van der Berg: 'De Europese leiders willen neoliberalisme tot wet verheffen. De EU reageert op de crisis met bezuinigingsmaatregelen die niets minder zijn dan een aanval op onze sociale zekerheid en rechten. Door heel Europa is de ravage al te zien. Het groeiend verzet van gewone mensen in Europa laat zien dat deze politiek weinig steun heeft. Dit is het einde van democratie zoals we die kennen en moet gestopt worden.'

Op de eerste dag van de lentetop is in Brussel een demonstratie gepland door een brede groep van Europese maatschappelijke organisaties onder de naam 'Voor een Europese Lente - onze democratie tegen hun bezuinigingen'. Ook de federatie van Europese vakbonden ETUC organiseert vrijdag 14 maart een manifestatie in Brussel.

Details van het protest in Amsterdam:

'Voor een Europese Lente'

Donderdag 13 maart