---
Europees recordjaar verstevigt Manhattan Associates' positie als leidinggevende supply chain execution-softwareleverancier

---
Investeringen in Benelux, Frankrijk, Duitsland en Verenigd Koninkrijk resulteren in Europese recordomzet voor Manhattan Associates in 2002
Utrecht, 18/02/2003

Manhattan Associates (Nasdaq: MANH), wereldwijd marktleider in extended supply chain execution (x-SCE)-oplossingen, heeft een Europese recordomzet bekendgemaakt voor zowel softwarelicenties als diensten. Die resultaten maken deel uit van de financiële bedrijfsresultaten in het vierde kwartaal van 2002. Die werden op 12 februari 2003 bekendgemaakt. Het laatste kwartaal van 2002 was het dertiende opeenvolgende waarin Manhattan Associates de verwachtingen van de financiële analisten waarmaakte of overtrof.
De totale Europese omzet in het boekjaar 2002, dat afgesloten werd op 31 december, steeg tot een recordbedrag van 29,3 miljoen dollar. Dat is 33 procent meer vergeleken met de Europese omzet in 2001. Tijdens de laatste vier jaar liet Manhattan Associates in Europa een indrukwekkende jaarlijkse groei optekenen van 67 procent, zelfs binnen het huidige moeilijke economische klimaat.

Manhattan Associates is in Europa actief vanuit zijn vestigingen in Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft momenteel meer dan 115 werknemers in Europa. Dat zijn er 25 procent meer dan eind 2001. De Europese werknemers worden gesteund door meer dan 830 medewerkers verspreid over Manhattan Associates' hoofdkantoor in Atlanta en andere vestigingen in Azië en de Verenigde Staten.

76 procent van Manhattan Associates' wereldwijde personeelsbestand richt zich op klanten. Ze werken in onderzoek en ontwikkeling (R&D) of in de technische en serviceafdelingen, die de implementaties en de dienstverlening verzorgen.

Bovenop het ervaren implementatieteam biedt Manhattan Associates een volledig onderhoudsprogramma dat zijn klanten voorziet van een goedgeolied upgradeprogramma waarmee ze hun total cost of ownership (TCO) verlagen. Alle Europese klanten stellen dat dat onderhoudsprogramma een toegevoegde waarde biedt voor hun bedrijf.

Enkele belangrijke mijlpalen voor Manhattan Associates in Europa in 2002:

· Uitbreiding van de continentaal-Europese activiteiten, die zich momenteel toespitsen op de Benelux, Frankrijk en Duitsland. Opening van het tweede Centre of Expertise in Utrecht in mei 2002.
· Nauwere banden met belangrijke partners in Europa, zoals IBM, JDA, Kurt Salmon Associates, Morse, Symbol Technologies en VanderLande.
· Organisatie van Momentum Europe 2002, de vierde jaarlijkse gebruikersconferentie voor Europese klanten. Ze vond plaats van 2 tot en met 4 oktober 2002 in het Verenigd Koninkrijk. Er waren meer dan 200 bezoekers.

· Manhattan Associates bleef zijn stempel drukken op de Europese supply chain execution-markt door nieuwe oplossingen te lanceren en te implementeren voor zowel samenwerking, optimalisatie als transport en magazijnbeheer.

· Uitbreiding van het aantal klanten, over verscheidene verticale sectoren heen, zoals de automobiel-, voedings- en retailindustrie, de gezondheidszorg en Third Party Logistics (3PL). Enkele van die klanten zijn Argos Limited, Burberry Ltd, FX Management Services, Hoogenbosch Beheer B.V., House of Fraser (Stores), Kiabi, Matalan Retail Limited, Okaidi France, Pharmacia, RAC Plc. en River Island Clothing Company Limited.

· Manhattan Associates hielp Selfridges bij het winnen van de "2002 Retail Technology Team of the Year Award". Dat gebeurde via een gemeenschappelijk project met Exel. Het behelsde de uitbesteding van Selfridges' distributiecentrum om de efficiëntie van de distributieketen te verbeteren.

"We werken met Manhattan Associates samen omdat het bedrijf voor de lange termijn in de Europese markt heeft geïnvesteerd en omdat het van bij het begin al duidelijk was dat het de grootste leverancier zou worden in Europa", zegt David Hunt, Director of Supply Chain & IT bij World Duty Free. "We zijn enthousiast over de aangeboden oplossingen, die andere leveranciers niet hebben of niet kunnen integreren. Dat gegeven, gekoppeld aan hun verstand van de wereldwijde distributieketen en hun beheerste groei, maakte van hen de meest voor de hand liggende keuze voor ons."

Jeff Baum, Manhattan Associates' senior vice president of international operations, schrijft het Europese succes en het volgehouden marktleiderschap van zijn bedrijf toe aan de werknemers van de onderneming. "We zijn trots op onze medewerkers, die bijzonder hard werken ten dienste van onze Europese klanten. Door een sterke technische en serviceorganisatie onderscheiden we ons in de markt. Ons succes in Europa is het resultaat van een blijvende focus, een nauwe samenwerking met onze partners en een groot rendement van onze extended supply chain-oplossingen voor onze klanten. We zijn ervan overtuigd dat 2003 een opwindend jaar wordt. We kijken ernaar uit onze magazijnbeheer-oplossingen uit te breiden met transport- en handelspartnerbeheer. Ook op die gebieden kunnen onze klanten blijven rekenen op Manhattan Associates' schaalgrootte en
dienstverleningsmogelijkheden."

END

Over Manhattan Associates
Manhattan Associates (Nasdaq: MANH) is wereldwijd marktleider in extended supply chain execution-oplossingen. De organisatie maakt operationele uitmuntendheid mogelijk door real-time-samenwerking,
-uitvoering en -optimalisatie. Manhattan Associates' oplossingen combineren de meest moderne technologieën, vernieuwende toepassingen en vakkennis om de prestaties, rendabiliteit en concurrentiepositie van zijn klanten te verbeteren. De onderneming heeft meer dan 870 klanten verspreid over meer dan 1.300 vestigingen wereldwijd, waaronder enkele van de grootste fabrikanten, distributeurs en retailers ter wereld. Meer informatie op www.manh.com.

Jan Heijblom, Sales Manager Manhattan Associates Benelux, tel: +31 (0)30 214 3000
fax: +31 (0)30 214 3099, e-mail: jheijblom@manh.com Journalisten:
NewsEngine PR, Claudia Mairböck, tel: +31 20 567 2170, e-mail: claudia.mairbock@newsenginepr.com
Ref.:MANH0017-1160D2

Deel: ' Europees recordjaar verstevigt Manhattan Associates' positie als lei.. '