Europa van Morgen


Euro zal voor groei e-commerce zorgen
Experts in de Commissie en uit het internationale bedrijfsleven verwachten dat de euro grote gevolgen zal hebben voor de groei van de elektronische handel of e-commerce in Europa. Zij kwamen tot die conclusie tijdens de op 4 maart in Brussel gehouden conferentie ‘Elektronisch zakendoen en de euro’.

Europa mag dan achterliggen op de Verenigde Staten als het om e-commerce gaat, de stapsgewijze invoering van de euro zal volgens deskundigen de kloof verkleinen. Het verrichten van transacties in meerdere valuta is het grote obstakel voor consumenten om on-line te kopen en voor aanbieders om in Europa e-commerce websites te openen. De prijstransparantie die de euro zal bieden is een belangrijke voorwaarde voor de groei van de elektronische handel. Volgens Hugo Lunardelli, marketing manager Europa van Microsoft en een van de panelleden in Brussel, zullen de groei van Internet en e-commerce, tezamen met de komst van de euro, bedrijven onder druk zetten om hun prijzen in de Europese deelmarkten te harmoniseren. Prijsvergelijkingen tussen landen zijn met de euro immers gemak- kelijk te maken. ‘Zonder Internet zou de euro niet zo’n impact hebben als straks het geval zal zijn’, meent Lunardelli. Hij gaf evenwel aan dat de belangrijkste gevolgen van de euro voor e-commerce te merken zullen zijn in de business-to-business sfeer. De hoge grensoverschrijdende transportkosten in de EU zullen het belang van business-to-consumer e-commerce drukken. De groei in die sector verwacht Lunardelli in de elektronische handel binnen een en dezelfde lidstaat. Multinationals in de business- to-business sector profiteren het meest vanwege vereenvoudigde facturering en de schaalvoordelen.

Drijvende kracht

Timothy Fenoulhet, werkzaam bij DG XIII, voorspelde in Brussel dat al in het jaar 2000 50% van alle handel tussen bedrijven via Internet zal lopen. Hij werd daarin bijgestaan door Scott Herren van Federal Express die de euro een van de grootste drijvende krachten noemde achter de elektronische handel in de toeleveringsketen. De euro zal hierin even belangrijk worden als zaken als bandbreedte, de elektronische handtekening en transportoplossingen. ‘De euro is een prachtige gelegenheid om te komen tot één geharmoniseerd elektronisch betalingssysteem’, zo meent Judith Rearson van American Express. Een breed geaccepteerde elektronische euro zou zowel de positie van de dollar in e-commerce bedreigen als meer Europeanen aanzetten om via Internet te kopen.
Jacques-Henri Lafitte, adviseur van Eurocommissaris Yves Thibault de Silguy, is van mening dat de euro wel degelijk ook de groei van de elektronische handel tussen bedrijven en consumenten zal stimuleren. Dit met name vanaf 2003, wanneer de chartale euro breed in omloop zal zijn. ‘Met een euro en het Internet die beide in toenemende mate geaccepteerd raken, staat Europa op de drempel van het tijdperk van een daadwerkelijke Europese on-line interne markt’, aldus Lafitte.
Roy van Dalm

Deel: ' Europese Commissie 'Euro zal voor groei e-commerce zorgen' '




Lees ook