Europese Commissie lanceert passagiersrechten app

BRUSSEL, 20120705 -- De zomer breekt aan en dus ook de zomerdrukte op luchthavens. Traditiegetrouw gaat dit gepaard met het verliezen van baggage en vluchtvertraging waardoor reizigers stranden op luchthavens. Via een smartphone app kan men nu bekijken waar men recht op heeft en wat te doen. Direct actie kan via de app nog niet hiervoor moet een bedrijf inschakeld worden.

Vlucht vertraging
Op 27 juli verwacht Schiphol haar drukste dag met circa 177.000 passagiers en Heathrow is zich aan het voorbereiden op 13 augustus de dag na de Olympische Spelen.

[passagiersrechten app] Luchthavens zullen er alles aan doen om hun passagiers zonder problemen te verwerken echter de kans op vertraging en het verliezen van baggage is aanwezig.

De app legt uit waar je recht op hebt bij elk probleem.  Waar heb je recht op als je baggage is beschadigd of verloren en dat je bij vlucht vertraging recht hebt op een bedrag tussen de € 250,- en € 600,-
Helaas is het nog niet mogelijk om een vergoeding via de  smartphone app rechtstreeks aan te vragen. Het initiatief Vlucht-vertraagd staat deze zomer wel paraat om in acht Europese landen passagiers bij te staan.

Vice voorzitter Europese Commissie:
"Hoeveel onder ons hebben al eens in een luchthaven gestaan en gefrustreerd geluisterd naar mensen die ons vertellen dat we geen rechten hebben, terwijl we weten dat we die wel hebben! Deze app verschaft miljoenen reizigers gemakkelijk toegang tot de juiste informatie over hun passagiersrechten als ze daar het meest behoefte aan hebben, namelijk wanneer zich een onverwachte situatie voordoet." Aldus Siim Kallas, vicevoorzitter van de Europese Commissie en commissaris voor vervoer.

De app maakt deel van de campagne van de Commissie "Uw rechten als reiziger bij de hand".

De app is hier te downloaden.

Deel: ' Europese Commissie lanceert passagiersrechten app '