Onderstaand persbericht is tevens opgemaakt en attached als Word-document. <<01-00 MASSC.doc>>
Europese "Think Tank" ontwikkelt nieuwe
generatie chipkaarten onder leiding van Bull
eerste resultaten van het MASSC-project bekendgemaakt

Amsterdam, 17 januari 2000 - Bull, Oberthur Card Systems, STMicroelectronics, Banksys, Philips DVS en Telecom Italia Mobile hebben de eerste resultaten bekendgemaakt van het MASSC-project (Multi-Application Secure Smartcard). Binnen het MASSC-project wordt een architectuur voor een chipcard ontwikkeld die qua vermogen, prestaties, flexibiliteit, modulariteit, etc. te vergelijken is met die van een PC, maar die bovendien beveiligd is. Juist deze beveiliging is essentieel voor een chipkaart.

Toen het MASSC-project in de herfst van 1997 werd aangekondigd, bevond de microprocessor kaart technologie zich nog in het stadium van monoapplicatiesoftware, ingebouwd in een 8-bit-component die was aangebracht op het moederbord. Voor multi-applicatie smart cards is een open, flexibel en beveiligd applicatieplatform vereist. De onderzoekslaboratoria van de Europese partnerondernemingen besloten dat voor de ontwikkeling van een dergelijk applicatieplatform een nieuw component rond een RISC-processor van 32 bits gebouwd zou moeten worden. Dit component zou vier keer zoveel geheugen genereren als de bestaande geheugencapaciteit.

Een ander belangrijk punt dat door MASSC is aangekaart, is dat de ontwikkelingscycli voor chipkaart technologie relatief lang zijn. Als gevolg van de veralgemening van de technologie is er juist meer vraag naar "off-the-shelf"-oplossingen die makkelijk aan te passen zijn aan specifieke behoeften. Ook de smartcard ontsnapt niet aan deze eis.

"Dit waren de kernontwikkelingen binnen het MASSC-project. Het MASSC-platform maakt gebruik van een gelaagde architectuur en implementeert duidelijk gedefinieerde interfaces tussen device drivers, besturingsysteem en applicaties", aldus Jean-Pierre Tual, Vice President van R&D bij Bull Smart Cards & Terminals. "MASSC introduceert een originele ontwikkelingsmethode, die lead times aanzienlijk vermindert. De 32-bit smartcard die binnen het project is ontwikkelt biedt de kracht die vereist is voor moderne software architectures".

Continue groei markt smart card
De kaartindustrie zal met zo'n 40% per jaar groeien, wat enorme mogelijkheden biedt voor de markt. In 2001 zullen er naar verwachting 900 miljoen smartcards in omloop zijn en voor 2005 zullen een miljard personen rechtstreeks toegang hebben tot het Internet.

Er is dan ook een cruciale rol weggelegd voor de chipkaart voor het informatiesysteem van zowel bedrijven als particulieren. Als gevolg van het samengaan van de informaticasector, de telefonie- en de telecommunicatiesector en de toenemende invloed van het Internet ontstaan er baanbrekende mogelijkheden voor de smartcard. De kaart dringt zich op als de universele interface tussen het individu en zijn omgeving en maakt het makkelijker en veiliger om informatie uit te wisselen en zich daarbij te identificeren.

Technische kenmerken
Vier essentiële aspecten : de grootste prestaties, het meeste veiligheid, de geringste ontwikkelingstijd en de laagst mogelijke prijs. RISC-processor, 32 bits, 40 megahertz met Java(tm)-accelerator. EEPROM-geheugen : 64 kilobytes
ROM-geheugen : 96 kilobytes
RAM-geheugen : 4 kilobytes
Prestaties: DES (Digital Encryption Standard) berekeningen in minder dan 15 microseconden. RSA-berekeningen : sleutel 1024 bits, zonder CRT, in minder dan 350 milliseconden.

Wanneer het project is afgerond, zullen de partners hun gezamenlijke bevindingen aanwenden om producten te ontwikkelen die vanaf midden 2000 op de markt zullen worden gebracht.

Over Smartcard & Terminal divisie
Bull Smart Cards & Terminals is marktleider op het gebied van beveiligde financiële transacties. Bull ontwerpt, ontwikkelt en verkoopt wereldwijd smartcard oplossingen op allerlei gebied: financiën, klantenbinding, transport, telecommunicatie, gezondheidszorg en meer. De productlijn omvat contact-contactloze kaarten plus een volledig assortiment aan algemene en EFT/POS-terminals, geldautomaten, en ook de software en services die daarmee gemoeid zijn. Bull Smart Cards & Terminals staat alom bekend als toonaangevend in onderzoek, ontwikkeling en beveiliging omtrent smartcards en smartcard-terminals. Het bedrijf is ook wereldleider in elektronische portemonnees. Sinds Bull in 1976 de smartcard met microprocessor uitvond, heeft het bedrijf op dat vlak meer dan 1200 octrooien verworven en heeft het de hoogste certificering ooit voor smartcardveiligheid ontvangen. In 1997 behaalde Bull Smart Cards & Terminals een omzet van 1.416 miljoen Franse franc (circa 500 miljoen gulden). Steunend op het internationale netwerk van Bull, behaalt de divisie 80% van de omzet in het buitenland.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 BV Bull Benelux N.V.
Jeroen Breuer/Evelien van Waveren Jan Aerts
Tel.: + 31 20 5304338 Tel.: + 31 20 4302611
Fax: + 31 20 5304331 Fax: + 31 20 4302917
E-mail: jeroenb@text100.nl E-mail: Jan.Aerts@bull.net E-mail: evelienvw@text100.nl