KPMG

29-03-1999
Europese KPMG-firmas gaan fuseren

De vier grootste Europese KPMG-firmas - Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland - gaan fuseren. De voorzitters hebben hiertoe een memorandum of understanding getekend waarin de intentie is vastgelegd om te komen tot een integratie van de vier praktijken. Het samengaan van deze praktijken is een belangrijke stap in een proces van volledige Europese integratie van alle KPMG firmas. Volgens B. van der Veer, bestuursvoorzitter van de Nederlandse praktijk, is de kracht van de nationale KPMG-praktijken in de verschillende markten al groot, maar is een sterkere integratie in Europa nodig als antwoord op de dynamiek in de markten waarin KPMG opereert. Van der Veer: "Een perfecte internationale dienstverlening: dat is de eis van onze klanten vandaag de dag. Daarnaast is het van groot belang onze aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt te vergroten. Bovendien kunnen wij met de fusie een groter draagvlak creëren voor de noodzakelijke investeringen in onder andere informatietechnologie en kennismanagement".

Bij de Noord-Amerikaanse KPMG-praktijk bestaat voorts het voornemen om op korte termijn een fusie te realiseren met de praktijken in Latijns-Amerika.

Het Europese deel van het internationale KPMG-netwerk is goed voor ongeveer 45% van de wereldwijde omzet van KPMG. De vier grootste Europese praktijken realiseerden vorig jaar een omzet van 3,4 miljard dollar, ongeveer éénderde van de wereldwijde KPMG-omzet.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

Deel: ' Europese KPMG-firmas gaan fuseren '