NMBS

12 juni 2002

Eurostar Group kondigt het vertrek van zijn Voorzitter David Azéma aan die de overstap maakt naar de Vinci groep

Eurostar Group, die de commerciële leiding van de Eurostar diensten bepaalt, heeft vandaag bekend gemaakt dat zijn Voorzitter David Azéma het bedrijf in september 2002 zal verlaten om de functie in te vullen van Algemeen Directeur van Vinci Concessions.

Sinds 1999 bekleedde David Azéma de functies van Voorzitter en Directeur Generaal van Eurostar Group. In november 2001 gaf hij zijn executieve functies op om zich volledig te wijden aan het integratieproject van de drie nationale componenten van de Eurostar dienst.

Eurostar wordt momenteel uitgebaat door elk van de Eurostar Group aandeelhouders: EUKL in Groot-Brittannië, de SNCF in Frankrijk en de NMBS in België. David Azéma zal voor het einde van de zomer een integratieschema aan deze verschillende aandeelhouders voorstellen.

De Eurostar aandeelhouders van Eurostar Group zullen in de komende weken de opvolger van David Azéma als Voorzitter bekend maken.

Eurostar heeft zich, sinds het begin van zijn activiteiten in 1994, gevestigd als marktleider op de verbinding Brussel-Londen en Parijs-Londen: het heeft een aandeel van 46,3% op de Brussel-Londen luchtvaart/spoorwegmarkt en 64,6% op de Parijs-Londen luchtvaart/spoorwegmarkt. Eurostar investeert momenteel 56 miljoen euro in zijn opknapplan genaamd "Welkom aan boord van de nieuwe Eurostar". De eerste zichtbare verwezenlijkingen van het plan zijn de nieuwe lounges in Londen Waterloo Station en in Parijs Gare du Nord. Deze zullen respectievelijk ingehuldigd worden op 17 en 24 juni aanstaande.

Nota's

David Azéma: professionele terugblik

David Azéma is de afgelopen negen jaar actief geweest in de spoorwegindustrie. Hij heeft bijgedragen tot de oprichting van Eurostar Group waarvan hij de eerste Voorzitter werd in 1999. In 1993 vervoegde hij de SNCF, waar hij onder andere de functies uitoefende van directeur van dochtermaatschappijen en investeringen.

Hij studeerde af aan het Institut d'Etudes Politiques de Paris en aan de Ecole Nationale d'Administration. Van 1991 tot 1993 was hij adviseur van de Franse Minister van Werkgelegenheid.

Eurostar: eigendom en structuur

Eurostar wordt gezamenlijk uitgebaat door SNCF, NMBS en London & Continental Railways (LCR) via zijn filiaal Eurostar U.K. Ltd (EUKL). Deze laatste nam de Eurostar activiteiten over van British Rail na diens privatisering in 1996.

EUKL, SNCF en NMBS zijn elk verantwoordelijk voor het uitvoeren van de Eurostar diensten op hun eigen grondgebied en stellen hun eigen personeel te werk. EUKL, SNCF en NMBS zijn aandeelhouders van Eurostar Group, de eengemaakte beheersstructuur die in 1999 opgericht werd om het commercieel beleid van Eurostar te bepalen.