Gemeente Haarlem

Evenement Natuurlijk Tuinieren

Het natuur- en milieucentrum Ter Kleef houdt op zaterdag 8 mei tussen 11.00 en 16.00 uur het jaarlijkse voorjaarsevenement ‘Natuurlijk Tuinieren’ in de Stadskweektuin, Kleverlaan 9. Tijdens het evenement staat het tuinieren op een natuurvriendelijke wijze centraal.

Informatie- en plantenmarkt

Op 8 mei zijn er uiteenlopende organisaties en verenigingen op plantengebied aanwezig die iets te bieden hebben over natuurvriendelijk tuinieren. Op het voorterrein van de Stadskweektuin vormen zij een sfeervolle informatie- en plantenmarkt.De informatie omvat onder meer de mogelijkheden om van een kleine stadstuin een mooie siertuin te maken die ook voor dieren als insecten en vogels de moeite waard is.

Geen tuin?

De voorbeeld-geveltuinen laten zien dat er na het verwijderen van een paar stoeptegels een prachtige geveltuin kan ontstaan. Ook de mogelijkheden voor balkonbeplanting worden uit de doeken gedaan.

Deskundigen nemen de tijd om de meest uiteenlopende vragen over planten en tuinieren te beantwoorden. Op de plantenmarkt zijn vele soorten heemplanten en andere, bijzondere tuin- en kuipplanten te koop.

Water in de tuin

Dit jaar wordt speciaal aandacht besteed aan het inrichten van een vijver en het bevorderen van het dieren- en plantenleven in en rond de tuinvijver. Korte maar instructieve lezingen informeren de bezoeker op een boeiende wijze over de mogelijkheden van een tuinvijver. Ook in het plantensortiment is hier extra aandacht aan besteed.

Kinderactiviteiten

Kinderen van 4 tot 10 jaar kunnen met een knipkaart leuke activiteiten doen zoals het in elkaar knutselen van kikkers en lieveheersbeestjes. Ook kunnen de kinderen Oost-Indische kers zaaien en mee naar huis nemen. Verder is er een zweefmolen en tot besluit een glas limonade.

Cactus- en vetplantenbeurs

De hele dag houdt de afdeling Haarlem van de vereniging voor cactus- en vetplanten-liefhebbers ‘Succulenta’ een beurs in de kas van de tuin. Op zondag 9 mei is deze beurs te bezoeken van 10.00 tot 16.00 uur.

Alle activiteiten zijn gratis.

27 april 1999

Deel: ' Evenement Natuurlijk Tuinieren in Haarlem '