PERSBERICHT 11 AUGUSTUS 1999

700 jaar Stapelrecht en Sprekende Gevels

Evenementen in en rond monumenten tijdens Dordt Monumenteel

Precies 700 jaar geleden verkreeg Dordrecht het Stapelrecht, waardoor de stad zich tot het belangrijkste handelscentrum van Holland kon ontwikkelen. Tijdens de jaarlijkse manifestatie Dordt Monumenteel (10 t/m 12 september) kunt u terug in de tijd van Dordrechts handelsverleden in de Monumentennacht en bij andere evenementen in dit monumentenweekend. Ook de Sprekende Gevels, waarnaar vanaf 11 september in Dordrecht geluisterd kan worden, verhalen veel over het water, de handel en het stapelrecht.

In 1299 verleenden graaf Jan I van Holland en Jan van Avesnes, graaf van Henegouwen, aan Dordrecht het stapelrecht. Dit privilege en de gunstige ligging aan een knooppunt van rivieren zorgden al in de vroege middeleeuwen voor een razendsnelle ontwikkeling van de stad tot belangrijkste handelscentrum van Holland. Het Stapelrecht hield in dat alle via de rivieren aangevoerde handelswaren in Dordrecht op de markt gebracht moesten worden. De Dordtenaren profiteerden volop van het stapelrecht, de economische bloei en de daarmee gepaard gaande rijkdom.

Dordt Monumenteel, de jaarlijkse manifestatie met evenementen in en om de ruim 800 monumenten van Dordrecht, laat in het weekend van 10, 11 en 12 september de tijd van het stapelrecht en glorieuze handelsverleden herleven. In de Monumentennacht op vrijdag 10 september is het een drukte van belang op de kaden van Wolwevershaven en Kuipershaven, het gonst er net als eeuwen geleden van de activiteiten. Humoristische taferelen, onverwachte gebeurtenissen, muziek en levensechte havengeluiden lokken het publiek na het vuurwerk bij het Groothoofd naar de oude stadshavens. Het Dordrechts Museum - met zijn collectie schilderijen van onder andere meesters uit de Dordtse Gouden Eeuw - is deze nacht gratis geopend.

Ook tijdens de Stadswandelingen op 11 en 12 september vertellen VVV-gidsen over de monumenten die zo nadrukkelijk met het Dordtse handelsverleden in verband staan.

In het Centrum Binnenstad is een tentoonstelling van het Stadsarchief te zien over het stapelrecht en de handel in voornamelijk hout, graan en wijn.

Bij de festiviteiten rond de Spuihaven op 11 september belandt het publiek in een sfeer van middeleeuwse romantiek en spanning. Er wordt een klassiek spektakelstuk vol galgenhumor gespeeld, er is een middeleeuws terras en er vindt bij de Beulstoren een ophanging plaats....

Sprekende Gevels

Veel monumenten in Dordrecht staan al eeuwenlang op dezelfde plek en zijn getuige geweest van allerlei bijzondere historische gebeurtenissen en kleine voorvallen uit het dagelijks leven. Als gevels konden praten, wisten zij ons veel interessante, grappige en dramatische dingen te vertellen. Dat is nu juist wat er gebeurt bij de `Sprekende Gevels', een wandeling langs monumenten die iets te vertellen hebben. Een samenspel van creativiteit en techniek maakt dit gezamenlijk project van het Zuid-Hollands Bureau voor Toerisme, de gemeente Dordrecht en VVV Zuid-Holland Zuid in Dordrecht mogelijk. Het is gerealiseerd in het kader van Het Geheim van Holland en wordt op 11 en 12 september tijdens Dordt Monumenteel in Dordrecht geïntroduceerd.

Wie met de audio-speler en de stadswandeling uit het Sprekende Gevels-pakket op stap gaat, hoort acht gebouwen hun persoonlijk gekleurde verhaal vertellen. En daarbij komt ook het stapelrecht ter sprake! Zo weet de Dordtse Stedemaagd in de Groothoofdspoort alles over schippers, koninklijke bezoekers aan de stad en handelsschepen te vertellen, geeft pakhuis Stokholm een stem aan zakkendragers en suikerhandelaars en komen we bij De Gulden Os de invloedrijke gilden tegen.

Regisseur Peter te Nuyl verwerkte op basis van historische feiten de `persoonlijke' lotgevallen van de monumenten in een script. Bij deze innovatieve wandeling worden bezoekers ook uitgenodigd een kijkje achter de gevels te nemen. In de stadswandeling staan een routebeschrijving, een routekaartje en feitelijke informatie over elke Sprekende Gevel. Kortingsbonnen maken het pakket extra aantrekkelijk. VVV-gidsen laten bezoekers van Dordt Monumenteel beide dagen kennismaken met één of meerdere Sprekende Gevels tijdens gratis wandelingen door de stad.

Dordt Monumenteel

Dordt Monumenteel omvat een groot scala aan evenementen in het weekend van 10 tot en met 12 september. Op vrijdagavond zijn er pastafeesten, vuurwerk en een monumentennacht, op zaterdag een straattheaterfestival, open monumenten, muziek en kinderactiviteiten. Ook op zondag is er straattheater, het Festival Historische Muziek en een kunstmarkt. Naast de stadswandelingen voor volwassenen zijn er ook speciale kinderstadswandelingen, rondvaarten en rondleidingen. Een gratis programmaboekje met informatie over alle onderdelen is vanaf eind augustus verkrijgbaar bij VVV, Stationsweg 1. Inlichtingen: 078-6132800.

Dordt Monumenteel wordt jaarlijks in het tweede weekend van september georganiseerd door de Stichting Cultuur- en Monumentendagen Dordrecht.

Deel: ' Evenementen tijdens Dordt Monumenteel '