Received: from fhcsrv01.fh-computers.com (24.132.8.167) by utr.nieuwsbank.nl with SMTP for ; Mon, 20 Dec 1999 00:38:04 +0100 Received: from michael (node1534.a2000.nl ) by fhcsrv01.fh-computers.com with SMTP (Microsoft Exchange Internet Mail Service Version 5.5.2448.0) id ZGNDJK2J; Mon, 20 Dec 1999 00:36:32 +0100
Message-ID: <020a01bf4a7a$04bca280$34156c3e@a2000.nl> From: "Michael Lokhart"
To:
Subject: PERSBERICHT AGVK
Date: Mon, 20 Dec 1999 00:37:21 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
boundary="----=_NextPart_000_0203_01BF4A82.608B2980"

PERSBERICHT A2000 GebruikersVereniging Kabelinternetters (AGVK)

Amsterdam, 19 december 1999

Ex-A2000 internetabonnees dupe van gedwongen migratie naar chello.

Het Amerikaanse bedrijf UPC dat deze zomer A2000 overnam is van plan de Power internetabonnees van A2000 te laten migreren naar haar eigen provider chello. Eind deze week krijgen alle A2000 Power abonnees een brief van UPC/chello waarin de migratie, die inmiddels tot ieders verbazing reeds is begonnen, wordt aangekondigd. De door UPC plotseling aangekondigde migratie dreigt de A2000 abonnees echter te duperen. Dit is tijdens het laatste maandelijkse overleg tussen AGVK en UPC/chello duidelijk geworden.

Chello heeft namelijk volgens onze bronnen concrete plannen om de upstream snelheid van de Intergebruikers te verlagen naar 128 kilobit/seconde. De AGVK is het hier niet mee eens. De verlaging zal het interactieve karakter van Internet niet ten goede komen. Zo zal het versturen van mail, surfen en downloaden van het internet, het posten in nieuwsgroepen en het gebruik van andere programma's zoals ICQ, aanzienlijk worden vertraagd. Dit druist in tegen de huidige technologische trend waarin de snelheden juist toenemen en de mogelijkheden zich uitbreiden. De AGVK heeft UPC/chello dan ook gevraagd de huidige upstream snelheid niet te verlagen.

De AGVK ziet helaas haar vrees bewaarheid worden. Ondanks gemaakte afspraken en toezeggingen gedaan door UPC, om wat betreft de migratie overleg te zullen voeren met de AGVK en rekening te houden met de wensen van de gebruikers, heeft de migratie tot ieders verrassing reeds een aanvang genomen. Dit houdt onder andere in dat er nieuwe emailadressen komen zonder subdomain. Voor veel gebruikers houdt dit in dat zij geen mooi of onduidelijk emailadres krijgen, doordat er al een andere gebruiker is met dezelfde achternaam. Ook hebben gebruikers geen zeggenschap in hoe hun emailadres eruit zou moeten zien.

De communicatie van UPC/chello laat helaas te wensen over. Doordat de nieuwe emailadressen te vroeg zijn geactiveerd, hebben A2000 abonnees een mail van chello ontvangen over het nieuwe webportaal van chello en zo kunnen constateren dat de migratie reeds gaande is. De brief van UPC/chello aan de gebruikers waarin de migratie wordt aangekondigd laat nog even op zich wachten. In de nieuwsgroepen is door de gebruikers melding gemaakt van het feit dat de migratie reeds opgang is gekomen, waardoor inmiddels een redelijk aantal gebruikers hiervan op de hoogte is. Doch het zou UPC/chello sieren wanneer zij zelf haar gebruikers op de hoogte zou stellen van belangrijke zaken en dit niet overlaat aan de vindingrijkheid van de gebruikers. De door UPC/chello beloofde brief zal bij veel gebruikers pas rond de feestdagen arriveren, waardoor de termijn om te reageren ernstig in het gedrang komt. De AGVK pleit er bij UPC/chello dan ook voor om de opzeggingstermijn heel ruim te hanteren.

De gebruikers die voorheen bij A2000 een Power abonnement hadden worden voor de keuze gesteld: overgaan naar chello en minder "waar" voor hetzelfde geld of opzeggen en het kabelmodem inleveren. Veel gebruikers worden ook geconfronteerd met onverwachte kosten, omdat zij relaties op de hoogte moet gaan stellen van de veranderingen in emailadressen en het adres van de homepage, alsmede nieuw briefpapier en visitekaartjes om maar eens een paar zaken te noemen. Het valt hierdoor niet uit te sluiten dat individuele abonnees naar de rechter zullen stappen wegen wanprestatie/contractbreuk. Ook de AGVK sluit een gang naar de rechter niet uit.

Gelukkig is het niet alleen kommer en kwel. Er zijn ook enige lichtpuntjes te melden. Ondanks de schaarste die er heerst poogt UPC/chello de huidige bandbreedte die zij tot haar beschikking heeft op het internet te vergroten. Als blijk van goede wil zal UPC/chello de eerste 3 maanden ’ 69,- in rekening te brengen in plaats van de normale ’ 89,- aan de migranten naar het chello abonnement. Tevens zullen de huidige A2000 emailadressen nog enige tijd behouden blijven ook gaat UPC/chello webmail aanbieden, de AGVK is tevreden met de genoemde lichtpuntjes.

Met vriendelijke groet,

Michael Lokhart
PR-AGVK

NB: Voor meer informatie kunt u mij of de voorzitter Dhr. Frankwin Hooglander ook telefonisch benaderen of op onze website kijken.

Michael Lokhart Frankwin Hooglander PR-AGVK Voorzitter AGVK Tel: 020-7774265 Tel:0299-413781 of 0622521620

** AGVK (A2000 Gebruikers Vereniging Kabelinternetters)
** Postbus 33

** 1440 AA Purmerend