TuinbouwNet

Export van bloembollen groeit met vier procent

Het Nederlandse exportseizoen van bloembollen is goed van start gegaan. In de periode van juli tot en met november 1998 kwam de uitvoer uit op een bedrag van 914 miljoen gulden. Hiermee was de export vier procent groter in vergelijking met dezelfde periode van het seizoen 1997/98, zo meldt het Productschap Tuinbouw (PT). De eerste vijf maanden van het seizoen zijn belangrijk, omdat gemiddeld tweederde van de export in die periode wordt gerealiseerd.

De belangrijkste afnemer van Nederlandse bloembollen is de Verenigde Staten. In de eerste helft van dit seizoen liep de export naar de VS goed. De Amerikanen kochtten in de periode juli-november 1998 voor bijna 208 miljoen gulden aan bloembollen in Nederland. Dit betekende een groei van zeven procent vergeleken met het seizoen 1997/98. Vooral tulpen, narcissen, irissen en krokussen zijn geliefd in de Verenigde Staten.

Duitsland is de tweede afnemer van Nederlandse bloembollen. Al een aantal seizoenen zit er weinig groei in de export naar onze oosterburen. Ook in het lopende seizoen is dit het geval. In de periode juli-november 1998 werd voor 130 miljoen gulden aan Nederlandse bloembollen naar Duitsland uitgevoerd. Dit kwam neer op een daling van vier procent vergeleken met het seizoen 1997/98.

Nummer drie op de bloembollen-export-toptien is Japan. In de eerste vijf maanden van dit seizoen ging er voor een bedrag van 90 miljoen gulden aan Nederlandse bloembollen richting Tokio, evenveel als in het seizoen 1997/98. Tulpen en lelies zijn favoriet bij de Japanners. Vorig seizoen daalde de Nederlandse uitvoer van bloembollen naar Japan vrij sterk.

Voorspoedig verliep de bloembollenexport in de eerste helft van dit seizoen naar Engeland, Italië, Frankrijk, Spanje en Canada. Afnemers in deze landen kochtten voor grotere bedragen bloembollen in Nederland dan in dezelfde periode van het seizoen 1997/98. Daarentegen viel de uitvoer naar Taiwan tegen. In de periode juli tot en met november 1998 werd voor 12 miljoen gulden aan Nederlandse bollen (vooral gladiolen en lelies) verscheept. In dezelfde maanden van het jaar daarvoor bestelden de Taiwanezen nog voor ruim 14 miljoen gulden bloembollen in Nederland.

Deel: ' Export bloembollen groeit met vier procent '