HIVOS

ARMS into ART

Een virtuele expositie in samenwerking met Nucleo de Arte in Maputo, Mozambique

In 1998 startte het kunstenaarscollectief Nucleo de Arte, partner van Hivos, een bijzonder project. Zo'n twintig leden vervaardigden in een workshop kunstwerken van AK 47 machinegeweren, landmijnen en handwapens. De sculpturen vormen een uiting van onverwoestbaar optimisme en veerkracht. Oorlog is overwinbaar. Verzoening is mogelijk.

Het project maakte deel uit van een campagne tegen de gevolgen van de oorlog. Voorop stond het opruimen van de honderdduizenden landmijnen die gedurende de zestienjarige burgeroorlog waren gelegd. Daarnaast trachtte de overheid inwoners te bewegen wapens in te leveren, waarvoor men als vergoeding landbouwwerktuigen krijgt.

Mede-initiatiefnemer van de tentoonstelling is de sectie Justice, Peace and Reconciliation van de Christian Council in Mozambique. De sculpturen werden veelvuldig geëxposeerd in eigen land en bereiken met de virtuele presentatie nu een internationaal publiek. Hivos heeft besloten additioneel op de financiële bijdrage aan Nucleo de Arte de virtuele presentatie te ondersteunen.

ARMS into ART wordt medio september 1999 geopend door de ambassadeur van Mozambique in het pand van de Stichting Africaserver te Amsterdam en is vanaf die periode op https://www.africaserver.nl te bezoeken en toont een selectie van 29 sculpturen van 14 artiesten.

Deel: ' Expositie ARMS into ART '