Amsterdam, februari 1999

persbericht
expositie De Ark van Noach

27 maart t/m 31 oktober 1999

Stampen, snuiven, hinniken, loeien, krijsen en kraaien, met op de achtergrond het geluid van opkomend onweer en regen. Het Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam heeft een expositiezaal omgebouwd tot een ware Ark! Met De Ark van Noach besteedt het Scheepvaartmuseum van 27 maart tot en met 31 oktober 1999 uitgebreid aandacht aan dit populaire bijbelse verhaal. Een animatiefilm vertelt het verhaal van de zondvloed en er zijn afbeeldingen en modellen te zien van de Ark in de loop der eeuwen. Daarnaast worden de winnende inzendingen tentoongesteld van de kleur-, teken- en modelbouwwedstrijd Een nieuwe Ark voor Noach.

Expositie De Ark van Noach
Noach staat te wachten bij de loopplank van het schip. De meeste dieren zijn al aan boord en het noodweer is in de verte te horen! De expositie De Ark van Noach brengt het bekende bijbelse verhaal tot leven. Een animatiefilm, gemaakt door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, toont in het kort het zondvloedverhaal. Afbeeldingen van de Ark zijn te zien op schilderijen, schoolplaten en in (kinder)bijbels. Daarnaast wordt er speelgoed geëxposeerd dat gebaseerd is op het verhaal van Noach en zijn Ark. Bovendien wordt een selectie getoond uit de inzendingen van de wedstrijd Een nieuwe Ark voor Noach.

Wedstrijd Een nieuwe Ark van Noach
In oktober 1998 schreef het Scheepvaartmuseum de kleur-, teken- en modelbouwwedstrijd Een nieuwe Ark voor Noach uit. De komende weken wordt een selectie gemaakt uit de vele kleurplaten, tekeningen en modellen van de Ark. De jury bestaat onder anderen uit: ds. Nico ter Linden (ex-dominee van de Westerkerk te Amsterdam, auteur van Het verhaal gaat...) en de bekende illustrator Annemarie van Haeringen (ontwerper kleurplaat van Een nieuwe Ark voor Noach). De winnaars worden bekend gemaakt tijdens de openings- en persbijeenkomst op vrijdag 26 maart a.s. (zie uitnodiging). De winnende kleurplaten, tekeningen en modellen worden geëxposeerd in de expositie De Ark van Noach.

Het Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam heeft de expositie en de wedstrijd georganiseerd in het kader van het Jaar met de Bijbel.

Adres en openingstijden
Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam, Kattenburgerplein 1, 1018 KK Amsterdam.
Bereikbaar met bus 22 of 32 vanaf Centraal Station (5 minuten) of te voet (15 minuten).
Openingstijden: dinsdag t/m zondag 10.00 tot 17.00 uur. Tijdens schoolvakanties ook op maandag geopend.
Internet: https://www.generali.nl/scheepvaartmuseum

Einde persbericht

Voor meer informatie/ foto's/ interviews:
Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam, Gigi Dingler (marketing & pr). Tel (020) 52 32 234.

Deel: ' Expositie 'De Ark van Noach' in Scheepvaartmuseum Amsterdam '