Persbericht:

Homepage:http://members.tripod.lycos.nl/noviomagus/index.html

St. Nicolaaskapel: De Valkhofvereniging
presenteert!

Museum De Stratemakerstoren: Van Burcht tot Zandkasteel...

Op 2 juli aanstaande zal om 16.00 uur in museum De Stratemakerstoren een bijzondere dubbel-expositie van start gaan over het meest omstreden historische bouwwerk dat ooit in Nijmegen verrees:

De Valkhofburcht

Nu de storm m.b.t. de eventuele herbouw wat geluwd is, lijkt het de medewerkers van museum De Stratemakerstoren een aardig idee om, in samenwerking met de Valkhofvereniging, door middel van een expositie dieper in te gaan op de rol die de burcht eeuwenlang gespeeld heeft en nog steeds lijkt te spelen in de belevingswereld van veel Nijmegenaren en de ontelbare bezoekers van de eens zo roemruchte Keizerstad.

Natuurlijk is het bij de opzet van een dergelijke expositie onontkoombaar uitgebreid aandacht te schenken aan de burcht zelf. Daarom zal voor het eerst in de Nijmeegse geschiedenis, de burcht op een speciale manier worden herbouwd. Niet, zoals al diverse malen is gebeurd in de vorm van een fraaie maquette, maar als een eenmalig, kortstondig en daarom juist zo uniek zandkasteel! Momenteel zijn de voorbereidingen op de binnenplaats van museum De Stratemakerstoren in volle gang. Bezoekers zijn ook tijdens de bouwwerkzaamheden van harte welkom.

De Valkhofvereniging heeft in de St. Nicolaaskapel een speciale expositie over de Valkhofburcht ingericht in het kader van de doelstellingen van de vereniging:het openstellen en toeristisch aantrekkelijk houden van kapel en ruïne; het uitdragen van de herbouwgedachte en de functionele invulling van de kapel; het houden van kleine tentoonstellingen, muziekuitvoeringen en het voltrekken van niet-burgerlijke huwelijkssluitingen.

Opening dubbel-expositie en onthulling
zandkasteel: museum De Stratemakerstoren, 2 juli aanstaande om 16.00 uur.

Periode dubbel-expositie: 2 juli t/m 5 september
1999

Openingstijden museum De Stratemakerstoren:di t/m vr   10.00 - 17.00 uurza en zo  13.00 - 17.00 uur Openingstijden St. Nicolaaskapel: wo en zo 14.00 - 16.00 uur (mogelijk ook op za)

Zoekwoorden:

Deel: ' Expositie De Valkhofburcht, van burcht tot zandkasteel '