persberichten

Onthulling Fokkermonument en expositie in Stadsdeelhuis

Zaterdag 3 juli vindt de onthulling plaats van het Fokkermonument en tevens de opening van de tentoonstelling over de activiteiten van Fokker in Amsterdam-Noord. Deze tentoonstelling wordt gehouden ter gelegenheid van het plaatsen van het Fokkermonument in de hal van het nieuwe stadsdeelhuis van het stadsdeel Amsterdam-Noord.

Het Fokkermonument is een monument met een vogel van brons op een 2-meter hoge natuurstenen zuil. Het monument is eind jaren veertig opgericht. Het heeft jarenlang in de hoofdvestiging van Fokker gestaan. Het monument is destijds opgericht door de medewerkers van Fokker ter nagedachtenis aan de collega's, die tijdens hun werk voor Fokker zijn omgekomen. Het betreft tijdens de Tweede Wereldoorlog gefusilleerde medewerkers en omgekomen testvliegers.

De Stadsdeelraad van Amsterdam-Noord meent dat plaatsing van het Fokkermonument in het nieuwe kantoor van het stadsdeel een goede gelegenheid is om aandacht te schenken aan het Fokkerbedrijf dat van 1919 tot 1954 in Amsterdam-Noord was gevestigd. De expositie is samengesteld door het Historisch Centrum Amsterdam-Noord.

De opening zal zaterdag 3 juli om 15.30 uur worden verricht door dr. ir. A. Dijk, voorzitter van de Vereniging van Oud-Fokker Employees, en mw. D. Hirschfeld - van Groen, lid van de Stadsdeelraad van Amsterdam-Noord.

Hierbij zullen aanwezig zijn leden van de Fokker Heritage Trust, het bestuur van de Vereniging van Oud-Fokker Employees, het bestuur van de Stichting Historisch Centrum Amsterdam-Noord, de Veban en de Stadsdeelraad

De tentoonstelling is te zien van 3 juli tot 10 september tijdens kantooruren in de hal van het stadsdeelhuis.

Deel: ' Expositie Fokker in Stadsdeelhuis Amsterdam-Noord '