Expositie: ‘Op Vrije Voeten. De Vierdaagse in oorlog en vrijheid'

GROESBEEK, 20160704 -- 2016 is het jaar van de 100ste Vierdaagse. Wandelen in vrijheid tijdens de Nijmeegse Vierdaagse is niet altijd zo vanzelfsprekend geweest als nu! De komende wisselexpositie van het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945 in Groesbeek gaat onder andere over de roerige tijden van de Vierdaagse tijdens de jaren ‘30 en ‘40. Deze tijdelijke openluchttentoonstelling is te bezoeken van 14 juli tot en met 30 oktober a.s. Wandel mee door een beweeglijke 20ste eeuw en zie hoe de turbulentie van destijds weerspiegeld wordt in de Vierdaagse.

‘Op Vrije Voeten’ loopt door de geschiedenis vanaf de militaire oorsprong van de Vierdaagse. Daarna zorgde de Eerste Wereldoorlog tijdelijk voor een onderbreking maar voornamelijk de spannende ontwikkelingen in de jaren ’30 en ’40 hadden grote gevolgen. De tentoonstelling toont alle uitdagingen die er waren: de mobilisatie en bezetting, een nood-Vierdaagse, verzets-wandeltochten, beschuldigingen van collaboratie en het wandelen op de puinhopen direct na de oorlog. Nadien groeide de Vierdaagse stapsgewijs uit tot het grootste evenement van vandaag de dag.

[

"Wandelmars Groesbeek 1945", archief Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945

De tentoonstelling belicht dit en meer van de Vierdaagse in tijden van oorlog en vrijheid. Ontdek en beleef het in en rondom het Bevrijdingsmuseum. Geproduceerd dankzij financiële steun van het vfonds (Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg) en in samenwerking met de Stichting DE 4DAAGSE en de Stichting Liberation Route Europe.

Ten slotte vindt er in de week van de Vierdaagse, van 19 t/m 22 juli, een bijzondere publieksactie plaats: de entreeprijs die de individuele bezoekers betalen bedraagt op deze dagen het symbolische bedrag van 100 eurocent per persoon!

Locatie: Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945, Wylerbaan 4, 6561 KR Groesbeek
Datum: 14 juli tot en met 30 oktober 2016