Gemeente Soest

Boeiende expositie over TOSS-thema 'Mobiliteit'

Het Gemeentearchief van Soest verzorgt steeds een expositie parallel aan de themabijeenkomsten van "TOSS 2015", het toekomstproject waarmee het gemeentebestuur er achter probeert te komen welke dromen en wensbeelden er bij de inwoners over de toekomst van de gemeente leven. Vanaf dinsdag 11 september, de dag van de derde TOSS-bijeenkomst (gemeentehuis, 19.30 u.), is de expositie te bezichtigen in de hal (naast de raadzaal). Belangstellenden kunnen zich tijdens kantooruren in de grote hal melden bij de infobalie.Verder is de expositie te bezichtigen tijdens avondvergaderingen in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1.

Niet alleen foto's
De expositie over mobiliteit biedt een boeiend en gevarieerd historisch beeld van onder andere de vervoermiddelen waarmee de Soesters zich in de jaren.verplaatsten. In enkele gevallen wordt weer de situatie van 'toen' tegenover die van 'nu' in beeld gebracht. Foto's zijn er onder meer van een van de eerste auto's in Soest (1905), een politiefoto van een botsing van auto's op de Oude Utrechtseweg (circa 1930), en het autobuspark van de Soester busonderneming Tensen (1932). Opnamen van een optocht tijdens de viering van het 900-jarig bestaan van Soest in september 1929 tonen een Soester diligence en een heer op een ouderwetse fiets met hoog voorwiel en klein achterwiel. Saillant als je bedenkt dat het gezelschap "Fietshistorie Soest" dat op 11 september van 19.30 tot 20.00 uur een presentatie verzorgt op het Raadhuisplein, is voortgekomen uit een soortgelijk optreden van leden van de wielervereniging 'Tempo' - vijftig jaar laar - in september 1979. In afwijking van vorige afleveringen zijn er ditmaal ook documenten tentoongesteld, zoals oude dienstregelingen, advertenties van vervoersondernemingen, oude wegenkaarten, enz.

Zoekwoorden:

Deel: ' Expositie over TOSS-thema 'Mobiliteit' in gemeente Soest '