BedrijfsautoRAI

3-8-2001

Extreem lage MAN zwaartransporttrekker

Voor het vervoer van zwaar materieel heeft Kandt Aannemings- en Funderingbedrijf B.V. uit Nieuwerkerk aan de IJssel een MAN F2000 35.464 VFT-Z Evolution in gebruik genomen. Opvallend kenmerk van de vierassige trekker is de lage daklijn: in onbelaste toestand is de truck slechts 260 cm hoog.

Kandt Aannemings- en Funderingbedrijf telt 25 werknemers en is actief in Nederland en België. Met name voor de weg- en waterbouw en de aanleg van spoorlijnen plaatst en verwijdert het bedrijf stalen damwanden en funderingen van stalen of betonnen palen. Dit gebeurt met trilblokken of hydraulische heiblokken, die aan speciale kranen bevestigd worden. De kranen van de firma Kandt vallen in de gewichtsklasse van 6 tot 65 ton en zorgen zelf voor de aandrijving van de installaties. Hiervoor beschikken ze over motoren met vermogens van 450 tot 750 pk. De machines zijn naar eigen ontwerp gebouwd of aangepast. De 12 kranen van Kandt worden met diepladers of trailers vervoerd.

Voor het transport van de grootste kranen heeft Kandt onlangs een nieuwe trekker in gebruik genomen. Het maximum treingewicht van deze bladgeveerde 8x4 F2000 Evolution zwaartransporttrekker is 160 ton. De truck is uitgerust met een luchtgeveerde Beneluxcabine, 460 pk motor, ZF 16S 221 ServoShift versnellingsbak, WSK 400 koppelomvormer en retarder. De EVB-motorrem levert bij 2.500 toeren 290 kW (380 pk) remvermogen.
De standaard cabinehoogte is 315 cm, gemeten met 315/80R 22,5 banden. Om ruimte voor de giek te maken is het dak van de cabine door Estepe in Heesch aangepast. Bovendien zijn de veren iets doorgezet en staat de truck op 385/55 R 22,5 banden. Daardoor is de truck nog slechts 260 cm hoog. Dankzij die dakhoogte leveren transporten met dit voertuig zelden problemen op. Een belangrijk aspect bij deze zwaartransporttrekker is het feit, dat met slechts minimale ingrepen aan de gewenste cabinehoogte kon worden voldaan. Vaak moeten bij dit soort wensen omvangrijke en dus dure wijzigingen aan de truck of cabine worden verricht. Voor zover bekend is 260 cm dakhoogte voor een truck in deze klasse uniek.

De cabine van de F2000 Evolution is extra luxueus uitgevoerd met wortelnoten dashboard en automatisch geregelde airconditioning. Direct achter de cabine is een componentenframe aangebracht. Dit biedt ruimte aan de draagbok van de giek, gereedschapkisten, een brandstoftank met 900 liter inhoud en een kettingbak. De auto is geleverd door MAN-dealer Van Leeuwen Truckservice B.V. in Waddinxveen.

Deel: ' Extreem lage MAN zwaartransporttrekker '




Lees ook