Persbericht UPCtv Extreme Sports Channel naar Turkije via DigiTurk

Extreme Sports Channel naar Turkije via DigiTurk

Voor het eerst directe satellietontvangst voor het avontuurlijke sportkanaal

Amsterdam, 16 maart, 2000

Extreme Sports Channel, het nieuwe kanaal voor avontuurlijke sporten, komt eind maart beschikbaar in Turkije. UPCtv maakte vandaag bekend dat het een overeenkomst heeft gesloten met DigiTurk, het eerste Turkse digitale satelliet platform, voor de distributie van Extreme Sports Channel. Het kanaal vormt onderdeel van het digitale aanbod van DigiTurk op de Eutelsat W3 satelliet voor ontvangst in heel Turkije.

Extreme Sports Channel wordt aangeboden door DigiTurk als onderdeel van het basispakket van hunieuwe digitale dienst voor individuele satellietontvangst. DigiTurk biedt de Turkse kijkers een keuze van bijna 40 digitale nationale en internationale tv kanalen en daarnaast ook radio.

DigiTurk is beschikbaar op de Eutelsat W3 satelliet, die gepositioneerd is op de geostationaire positie van 7 graden Oost. In Turkijke is ontvangst mogelijk met schotelantennes van 60 tot 80 centimeter doorsnede, die worden weggegeven als onderdeel van DigiTurk's aanbod van gratis installatie.

Extreme Sports Channel  - een joint venture tussen UPCtv and X-Dream International - is het eerste kanaal ter wereld dat zich richt op avontuurlijke sporten en lifestyle. 24 uur per dag wordt er non stop actie geboden, van snowboarden tot golfsurfen, van inline skaten tot mountainbiken.

Hiermee wordt UPCtv's beleid verder gecontinueerd om zijn nieuwe kanalen ook aan niet-UPC netwerken aan te bieden. Stephen Cohen, Chief Operating Officer van UPCtv, zei: "We zijn erg blij dat we een distributie-overeenkomst hebben gesloten met het eerste digitale satelliet platform van Turkije. Dit is de eerste keer dat Extreme Sports Channel  te ontvangen is als onderdeel van een satellietplatform. Hieruit blijkt dat we telkens kijken naar de beste manier waarop we een markt kunnen bereiken. Ik hoop dat we in de komende maanden nog andere kanalen toe kunnen voegen aan deze overeenkomst." Alistair Gosling, Managing Director van X-Dream International, zei: "We zijn gelukkig met het succes en de populariteit van het kanaal en zijn blij dat Turkije deel uitmaakt van het groeiend aantal Europese landen, waar men het beste van het beste uit de wereld van extreme sporten kan zien."

DigiTurk is het project van de Turkse bedrijvengroep Cukurova dat niet alleen een aantal digitale TV en radiokanalen aanbiedt, maar ook educatieve en interactieve diensten, waaronder onderwijs op afstand, telebankieren en homeshopping via de satelliet vanaf maart 2000.

Lanceringsdata van de UPCtv kanalen

15 mei 1999 - Film1

29 mei 1999 - Extreme Sports Channel

15 oktober 1999 - Club

5 november 1999 - Sport1

1 december 1999 - Reality TV

8 december 1999 - Avante

UPCtv distributie-overeenkomsten

Mei 1999 - lancering op UPC Amsterdam

Oktober 1999 - lancering in Nederland op de overige UPC kabelnetten

December 1999 - lancering in Zweden op het digitale platform van Telia Com Hem, lancering in Noorwegen op UPC Noorwegen

Februari 2000 - lancering in Duitsland op het digitale platform van MSG (een dochter van Deutsche Telekom) in Roemenie op Genius Networks , UPC Hongarije

Maart 2000 - lancering op het DigiTurk platform in Turkije, Telekabel in Wenen

Over UPCtv

UPCtv, gevestigd in Amsterdam, is de ontwikkelings-, marketing- en distributietak voor nieuwe televisiekanalen van UPC, United Pan-Europe Communications, een van de toonaangevende breedband communicatiebedrijven in Europa. Het algemene concept van UPCtv bestaat uit het opzetten van hoogwaardige themakanalen die aan UPC en niet-UPC kabelmaatschappijen in heel Europa worden aangeboden. UPCtv ontwikkelt kabelvriendelijke kanalen zodat kabelbedrijven in Europa hun abonnees tegen een redelijke prijs meer keuze kunnen bieden met kwalitatief hoogwaardige televisiekanalen.

In 1999 heeft UPCtv vanuit Nederland zes nieuwe kanalen gelanceerd die in een aantal Europese landen aangeboden worden, Extreme Sports Channel (een joint venture met X-Dream International), Film1, Club, Sport1, Avante and Reality TV (een joint venture met Zone Vision). In 2000 zullen meer kanalen volgen.

Over UPC

United Pan-Europe Communications (AEX: "UPC", Nasdaq: "UPCOY") is een van de meest innovatieve breedbandcommunicatie ondernemingen in Europa en is eigenaar van en exploiteert de grootste pan-Europese groep van breedband communicatienetwerken. UPC biedt kabeltelevisie-, telefonie-, 'highspeed' Internettoegang en programmadiensten aan in 13 landen in Europa en in Israël. Op 31 januari 2000 had UPC een bereik van in totaal ongeveer 10,5 miljoen huishoudens met meer dan 6,8 miljoen basiskabelabonnees. Bovendien had UPC 226.700 particuliere en 19.500 zakelijke telefoonlijnen als ook 130.100 particuliere en 3.600 zakelijke Internet abonnees. UPC is een geconsolideerde dochteronderneming van het in Denver gevestigde UnitedGlobalCom Inc..

Over X-Dream International

X-Dream International is in 1995 opgezet met het doel om hoogwaardige programma's over extreme sporten aan televisiestations in de hele wereld te leveren.  Tegenwoordig concentreert X-Dream zich vooral op de productie, distributie en marketing van sport- and avontuurreisprogramma's voor de televisie-industrie en op de lancering van de Extreme Sports Channel. X-Dream International onderzoekt, analyseert, plant en ontwikkelt productieprojecten in samenwerking met onafhankelijke producers en televisiezenders.

Voor meer informatie over UPCtv kunt u contact opnemen met:

Robert Briel, Head International Press & PR UPCtv, telefoon: +31-20-7788838 of +31-6-51347466, e-mail: rbriel@upctv.com

Natalie Eckelkamp, Press & PR Manager UPCtv, telefoon: +31-20-7788831 of +31-6-20015022, e-mail: neckelkamp@upctv.com

Voor meer informatie over DigiTurk kunt u contact opnemen met:

Yesim Kaygusuz, Press & PR manager, telefoon +90-212-3260256, e-mail: YESIMK@DIGITALPLATFORM.com

Adviesbureau Klijnsma & Bodes bv, Amaliastraat 3-5, 2514 JC The Hague, the Netherlands, tel. +31 (0)70 31 31 031.

Deel: ' Extreme Sports Channel naar Turkije via DigiTurk '