FC Groningen

FC start met simpele winst in Amstel Cup

Datum: 07-08-2001 Tijd: 23:27

FC Groningen heeft dinsdagavond een reguliere overwinning geboekt in Drachten. De Drachtster Boys werden met 0-4 aan de kant geschoven.

Groningen begon aan het duel zonder eerste doelman Beukenkamp. Hij was bij zijn dochtertje, die met een oogvirus in het ziekenhuis was opgenomen. Overigens liet Beukenkamp het keepen in de eerste vier duels van de Amstel Cup vorig seizoen ook al over aan Darwinkel. El Idrissi en Boussaboun werden om disciplinaire redenen voor één duel geschorst. Door het uitsluiten van de twee rechtsbuitens nam Ignacio Tuhuteru plaats op de linkerflank. Verder waren er in de basiself van Lodeweges geen verrassingen.

Moeilijk
Hoewel de Friezen door verschillende schoffel-acties duidelijk maakten dat de oefenperiode ten einde was, voetbalde de FC in het eerste bedrijf vooral tegen zichzelf. Veel passes van achteruit werden direct weer teruggekaatst zodat het gewenste tempo nooit in de wedstrijd kwam en de Boys niet werden geconfronteerd met hun conditie-achterstand. In de beginfase was de FC een aantal keren dichtbij een treffer. Robben (na prachtige slalom), Krstev (van afstand), Hugo (kopbal! naast) misten allen kansen om de score te openen. Nog altijd in het eerste kwartier belandde de bal uit een corner van Robben via een hakje van Hugo voor het hoofd van Van Gessel. Die hoefde slechts 'ja' te knikken: 0-1.

Daarna werd het aantal FC-aanvallen minder. Robben (voorlangs), Torma (naast), Tuhuteru (naast) en Torma (lat) lieten nog doelgevaar noteren. Nummer 11 van de Friezen, Michel Schreuder, kreeg in de laatste minuut nog een onnodige gele kaart. Hij dacht bij het aannemen van een bal net als Maradona in het bezit te zijn van 'de Hand van God'. De warrig leidende Van der Land zag het niet door de vingers: geel. In de beginfase van het duel was Schreuder al eens ontsnapt aan een kaart na onbesuisd doorgaan op Darwinkel.

Blessure Vlak na rust raakte Mile Krstev geblesseerd aan zijn enkel. Zijn vervanger Hardarson greep de kans met beide handen en kreeg Groningen zowaar aan het voetballen. Een doorgebroken Robben werd op driekwart van de wedstrijd in de zestien meter gevloerd. De Vries kreeg ten onrechte een gele kaart, aangezien het rood had moeten zijn èn hij niet de speler was die de overtreding maakte. De strafschop werd genomen door invaller Drent die koud vijf minuten binnen de lijnen stond. Keeper Prinsen, die net voor kramp was behandeld, keerde de slap door het midden ingeschoten bal zonder al teveel moeite. Gelukkig was Hugo oplettend in de rebound en verdubbelde hij de stand: 0-2.

Makkie
De Braziliaan werd even later ingewisseld voor Visser. Met drie fitte spelers drukte de FC het laatste kwartier nog even door en dwong daarmee nog twee treffers af. Drachtster Boys werd in de hele wedstrijd niet voor. Geen enkele keer werd de ploeg gevaarlijk voor Darwinkel. Robben probeerde het van afstand en had tot verrassing van de doelman succes: 0-3. Broerse had tweemaal de volgende goal op de schoen, maar faalde beide keren. In de blessuretijd leverde Elshot een pasklare voorzet af op de koppende Drent: 0-4.

Be Quick hield de hele wedstrijd stand aan de Langeleegte, zodat FC Groningen de kopposite inneemt in poule 20 van de Amstel Cup 2001/2002. Aanstaande vrijdag speelt de FC thuis tegen BV Veendam. Aanvang 19.00 uur. De dinsdag erna wordt de poule afgesloten tegen Be Quick. Dat duel wordt gespeeld aan de Onnerweg in Haren.

Opstelling FC Groningen:
1 Darwinkel; 2 Elshot, 3C Schoenmakers, 5 Johansson; 4 Van Gessel, 6 Krstev (50' 18 Hardarson), 8 Broerse, 10 Hugo (71' 17 Visser); 7 Tuhuteru, 9 Torma (63' 15 Drent), 11 Robben.
rest bank: 12 Allach, 13 Hoogstrate, 14 Janssen, 16 Lambers. blessures: Van de Looi (heup), Curovic (hamstring), Van den Herik (Pfeiffer). afwezig: Beukenkamp, El Idrissi en Boussaboun

Opstelling Drachtster Boys:
1 Prinsen, 2 De Meer (46' 12 Pham), 3C Venekamp, 4 Vis, 5 De Vries, 6 Oppedijk, 7 Van der Ploeg, 8 Postma (46' 14 Jellema), 9 Bralts (81' 13 Beute), 11 Schreuder, 15 Tjassing. rest bank: 10 Burggraaf, 16 Kuiters. schorsingen: Hoekstra, Jansma, Knevelman, Jager. blessure: Hartman

Toeschouwers: 2.000
Scoreverloop: 11' Van Gessel (Hugo) 0-1; 69' Hugo (rebound) 0-2, 78' Robben (-) 0-3, 92' Drent (Elshot) 0-4.
Scheidsrechter: H. van der Land
Assistenten: J. van Dijk en E.F.J. de Vries
Gele kaarten: 32' Elshot (overtreding op Schreuder), 33' Broerse (schwalbe Postma), 45' Schreuder (hands); 55' Pham (geen afstand nemen bij vrije trap), 69' De Vries (vasthouden Robben).

Bron: Internetredactie FC Groningen

Deel: ' FC Groningen boekt reguliere overwinning in Drachten '