FC Groningen

FC introduceert Spelervolgsysteem

Datum : 10-4-2000 Tijd :1:55:0

Het streven van FC Groningen is om een speler beter te laten worden. Niet alleen door aandacht te besteden door de prestaties op het veld, maar ook aan een goede afstemming tussen voetbal en studie. Hierbij is het belangrijk dat de ontwikkeling van een speler op de voet wordt gevolgd en dat informatie over deze ontwikkeling wordt opgeslagen. Aan de hand van deze informatie kunnen trainers, studiebegeleiders, management en leden van de medische staf afleiden welk punt in de ontwikkeling van een speler extra aandacht behoeft.

Uniek
In samenwerking met het internetbedrijf Netvisit heeft FC Groningen een systeem ontwikkeld om de ontwikkeling van spelers op de voet te volgen: het Spelervolgsysteem. Dit systeem is een grote gegevensbank met informatie over alle voetballers die bij de FC spelen. Daarnaast bevat het informatie over voetbaltalenten die door FC Groningen gescout worden of gescout zijn. De club kan met dit systeem spelers beter scouten en begeleiden. Vooral het combineren van gegevens als lichaamsgroei, conditietesten en wedstrijdresultaten geeft een enorme winst in de begeleiding. Door de informatie te koppelen, kan worden bekeken of een speler ergens te kort schiet of dat een bepaald onderdeel is gedaald of gestegen. Hierdoor kunnen de verantwoordelijke personen besluiten of een speler bijvoorbeeld intensiever moet trainen op een bepaald onderdeel. Het systeem geeft dus eigenlijk weer wat met een speler moet gebeuren, zowel op als naast het veld en da's behoorlijk uniek.

Daarnaast is het Spelersvolgsysteem via de centrale computer van Netvisit in Veendam opvraagbaar via het Internet. Dit biedt als voordeel dat bijvoorbeeld scouts, of degene die toegang hebben tot het programma, overal in de wereld het systeem kunnen gebruiken.

Het systeem zal vanaf de eerste training in het nieuwe seizoen in gebruik worden genomen, dus vanaf 1 juli 2000. Voordat het zover is, zal nog zeer veel informatie moeten worden ingevoerd. Maar met het Spelervolgsysteem heeft de FC nu de beschikking over een uniek middel om de ontwikkeling van haar spelers optimaal te benutten.

Deel: ' FC Groningen introduceert Spelervolgsysteem '