Ingezonden persbericht


DE NEDERLANDSE OPERA
HET NATIONALE BALLET
HET MUZIEKTHEATER AMSTERDAM
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 5 september 2013

FEESTELIJKE HEROPENING DECORATELIER HET MUZIEKTHEATER AMSTERDAM


* Officile opening door Els van der Plas, Joop van den Ende en Truze Lodder
* Substantile bijdrage door partner AkzoNobel
* Theatrale opening op dinsdag 24 september 2013 vormgegeven door Marcel Wanders
* Intensieve verbouwing na ruim 1,5 jaar afgerond

Op dinsdag 24 september 2013 vindt de officile opening plaats van het gemoderniseerde Decoratelier van Het Muziektheater Amsterdam. De opening wordt verricht door algemeen directeur Els van der Plas van Het Muziektheater Amsterdam, voormalig zakelijk directeur van De Nederlandse Opera Truze Lodder en Joop van den Ende, die zijn loopbaan begon als timmerman van decors voor De Nederlandse Opera. De internationaal vermaarde vormgever Marcel Wanders ontwierp een feestelijk openingsprogramma dat recht doet aan de theatrale functie van het Decoratelier.

De duurzame rode verfcoating, die werd ontwikkeld door partner AkzoNobel, maakt van het nieuwe Decoratelier een van de meest in het oog springende gebouwen in Amsterdam Zuid-Oost, vlakbij de Amsterdam ArenA en de ZiggoDome.

Tijdens de ingrijpende verbouwing van het Decoratelier die in 2012 begon werd er continu doorgewerkt aan de grootschalige decors voor De Nederlandse Opera en Het Nationale Ballet. Een primeur is de nieuwe montagetoren van 21 meter hoog, die het mogelijk maakt om complete decors in het Decoratelier op te bouwen zoals deze in het theater te zien zullen zijn.

Het Decoratelier beslaat 1 hectare en voldoet aan de strengste normen van de Arbowetgeving. In het Decoratelier wordt gebruikgemaakt van verlichting naar een lichtplan van Philips. Tevens is het gebouw door Nuon aangesloten op het stadswarmtenet van de Gemeente Amsterdam.

Naast de substantile bijdrage door AkzoNobel waren ruim 1800 particuliere donateurs bereid om een financile bijdrage te leveren aan het gemoderniseerde Decoratelier. In totaal bracht deze particuliere campagne ruim 100.000 op.

De verbouwing in vogelvlucht.

*** einde persbericht ***

Deel: ' Feestelijke heropening Decoratelier Het Muziektheater Amsterdam '




Lees ook