AutoRai

24-12-2002

Fiat prominent aanwezig op de AutoRAI 2003 Veel nieuws op de Fiat-stand van de AutoRAI 2003. In het wat meer exclusieve segment steelt de vernieuwde, slanke en schitterend ontworpen Fiat Barchetta tweezitter de show. Aan het andere eind van het modellenspectrum viert de ruime en ongekend veelzijdige Fiat Stilo Multi Wagon zijn primeur.
Bovendien zijn ook twee nieuwe Punto-uitvoeringen, te weten de Punto Abarth en de Punto SportSound, beslist de moeite van het bekijken waard.

Fiat Barchetta: stijlvol & stoer
Met de vernieuwde Barchetta houdt Fiat een rijke Italiaanse sportwagentraditie in ere. Het ontwerp van de open tweezitter is geïnspireerd op de prachtige roadsters uit het verleden, met tegelijkertijd zeer moderne en scherp gesneden lijnen. Bij het vernieuwde model is de karakteristieke Barchetta bootjeslijn vanzelfsprekend behouden gebleven. Het vormt immers het hart van zijn design. Het zijn stylingdetails zoals de nieuwe grille en koplampunits die de Barchetta zijn unieke nieuwe karakter geven. De bumpers voor en achter zijn opnieuw getekend, mistlampen vóór zijn nu standaard op alle uitvoeringen en om zijn dynamiek en kracht te benadrukken, heeft de Barchetta voortaan een grotere uitlaatmond. Ook de nieuwe 16 inch lichtmetalen wielen verlenen de Barchetta een zekere stoerheid.

Het interieur, met zijn titaniumkleurige accenten, past bij een volbloed sportwagen maar biedt ook veel comfort. En ultramoderne techniek. Zo speelt het geavanceerde HiFi-systeem ook MP3 Cds af (met vele uren gecomprimeerde muziek) en garanderen de vier sublieme speakers en 80 Watt subwoofers achter beide stoelen een uitmuntende geluidsoverdracht. Zelfs met de kap open! In navolging van het exterieur, werd ook binnenin het nodige herzien. Zo zijn een nieuw stuurwiel, dashboard, dorpel, roll-bar, windstopper en stoel- en deurbekleding gemonteerd.

Gebleven is de krachtige en soepele motor: het betreft hier een moderne 130 pk sterke 1.8 16V viercilinder met variabele kleptiming. De krachtbron stelt de Barchetta in staat een topsnelheid van 200 kilometer per uur te bereiken en de sprint naar de 100 kilometer per uur in minder dan negen tellen af te werken. De vernieuwde Fiat Barchetta staat vanaf het voorjaar bij de dealer.

Fiat Stilo Multi Wagon: ruimtewonder
Na de Stilo driedeurs en vijfdeurs hatchback twee geheel zelfstandig ontwikkelde modellen met hun eigen afmetingen en inrichting lanceert Fiat nu de Stilo Multi Wagon. Ook al een uitvoering met een geheel eigen maatwerk architectuur. Hij heeft het postuur van een volwaardige middenklasse stationwagon, maar vertoont ook duidelijke MPV-trekjes. Zo is hij een stuk hoger met als resultaat erg veel zit- en hoofdruimte. Bovendien staat hij borg voor een aangenaam hoge en ontspannen zitpositie. En uiteraard een prettige instap en optimaal overzicht op het verkeer.

Ook de méér dan forse bagageruimte verdient vermelding: die meet immers 510 tot 1.480 liter. De Stilo Multi Wagon biedt daarbij talrijke praktische snufjes, zoals een afzonderlijk te openen achterruit en een over een lengte van 160 mm verschuifbare achterbank. De grote achterklep biedt een uitstekende toegang tot de bagageruimte, waarbij is gezorgd voor een optimaal lage tildrempel en ultra vlakke laadvloer. Kortom: zowel voor de inzittenden als de bagage een waar ruimtewonder.

Fiat biedt wat betreft de Stilo Multi Wagon keuze uit vier motoren:
1.6 16V (103 pk) en 1.8 16V (133 pk) benzinekrachtbronnen en twee versies van de veel geprezen 1.9 JTD 8V (80 en 115 pk) common-rail turbodieselmotor. Omstreeks de AutoRAI 2003 staat de Fiat Stilo Multi Wagon in de showroom van de Fiat-dealer.

Fiat Punto Abarth: hot hatch
Voor de liefhebbers van een sportief stukje sturen is er de fonkelnieuwe Fiat Punto Abarth. Snel, een tikkeltje exclusief, uiterst verfijnd maar toch heel betaalbaar. Zo zou je het recept van de middelste Abarth-telg (immers: Seicento Abarth, Punto Abarth en Stilo Abarth) het beste kunnen omschrijven. Fiat heeft er een razendsnelle, hot hatch bij en is erin geslaagd daar een uiterst populair prijskaartje aan te hangen van slechts 16.995 !

Hoe snel is snel? Met de 130 pk sterke 1.8 16V viercilinder onder de kap spurt de meest sportieve 3-deurs Punto in een luttele 8,6 tellen van 0 naar 100 kilometer per uur. En hij troeft daarmee menig volbloed sportwagen af. Ook zijn topsnelheid is imposant: liefst 205 kilometer per uur. Naast zijn fraaie Abarth-uitmonstering beschikt de Punto over veilige en comfortverhogende zaken als ABS, Dual Drive elektrische stuurbekrachtiging, airbags voorin, airconditioning en een Radio/Cd-speler met zes speakers en een subwoofer. Vanzelfsprekend ontbreken de speciale Abarth badges (interieur en exterieur) niet.

Dankzij de scherpe prijsstelling van 16.995 én natuurlijk zijn handzame formaat, verschijnt de Punto Abarth ongetwijfeld op de shortlist van rijd(st)ers die net dat beetje meer verwachten, maar bewust niet voor een groter (middenklasse)model kiezen. Deze liefhebbers zijn per direct van harte welkom bij de Fiat-dealer, aangezien de Punto Abarth inmiddels leverbaar is.

Fiat Ulysse: royale metgezel
Markant design, ruim en veelzijdig, innovatieve techniek, uitgekiende en complete uitrusting, plaats voor maximaal acht personen: het signalement van de tweede generatie Fiat Ulysse, een topklasse ruimtewagen die op de meest veeleisende rijders mikt en die zon 2.000 gunstiger is geprijsd dan de concurrentie. De Ulysse (vanaf 29.950) groeide in alle richtingen. In de lengte, breedte en hoogte meet de Italiaanse ruimteauto nu respectievelijk 475, 186 en 175 centimeter. Afhankelijk van zijn inrichting kunnen er vijf tot acht personen worden vervoerd, waarbij de voorstoelen desgewenst draaibaar zijn. De Ulysse zit vol met handige oplossingen: variërend van een koelvak in de middenconsole tot elektrisch bedienbare schuifdeuren en talloze bergvakken, laden en klaptafeltjes achter op de stoelen. Vanzelfsprekend biedt de fullsize MPV voortreffelijke laadmogelijkheden, dankzij de omklapbare en uitneembare achterstoelen. Zijn laadruimte meet maximaal bijna drie kubieke meter, bij een laadlengte van liefst 220 cm.

Zes airbags, waaronder twee window airbags, garanderen een maximale bescherming op alle zitrijen. Maar ook driepuntsgordels, Isofix kinderstoel bevestigingspunten en in hoogte en hoek verstelbare hoofdsteunen zijn het vermelden waard. ABS met EBD en een rem-assistent zorgen voor een optimale vertraging. Ook antislipregeling en in de topversie zelfs ESP stabiliteitsregeling zijn standaard. Er is een keuze uit twee benzinemotoren en twee direct ingespoten turbodiesels met common-rail techniek. Bij de benzine krachtbronnen ligt het niveau reeds bij de basismotor zeer hoog: een
2.0 16V met 136 pk. De Ulysse 3.0 V6 24V is een topper van formaat: hij levert 204 pk en staat borg voor een top van 205 kilometer per uur en een sprint naar 100 km/h binnen 10 tellen. Eveneens interessante uitvoeringen zijn de beide JTDs: de 2.0 16V JTD die 109 pk sterk is (270 Nm koppel) en de 2.2 16V JTD variant die het tot liefst 128 pk schopt (314 Nm koppel). Juist in deze klasse wordt veel met diesels gereden en tellen aspecten als verbruik en souplesse zwaar mee. Daar komt bij dat de meerprijs voor een direct ingespoten diesel in het geval van de Ulysse binnen de perken is gebleven (2.0 16V JTD is er al vanaf 34.950).

Zoekwoorden:

Deel: ' Fiat prominent aanwezig op de AutoRAI 2003 '




Lees ook