FibreAlliance bereikt belangrijke mijlpaal op weg naar Open Storage Area Network (SAN) managementstandaarden

Nieuwegein, 28 mei 1999 - De FibreAlliance (www.fibrealliance.org) heeft enkele belangrijke mijlpalen bereikt die open standaarden helpen ontwikkelen voor het beheer van heterogene netwerken bestaande uit opslagsystemen en servers. Deze netwerken staan bekend als storage area networks of SAN's. De volgende aankondigingen onderstrepen de voortgang die de FibreAlliance heeft geboekt:

* Leden van de FibreAlliance hebben samen de voorlopige gedetailleerde technische specificatie opgesteld. De specificatie beschrijft een geïntegreerd managementraamwerk, waarbinnen softwareproducten een geavanceerd overzicht kunnen geven van het opslagnetwerk en waarbinnen beheersoftware kan worden gestart om gedetailleerde informatie over de prestaties te verkrijgen.

* De FibreAlliance heeft onlangs de specificatie ingediend bij het onafhankelijke standaardisatielichaam, als een aanzet tot een mogelijke standaard.

* Eerder deze maand, tijdens de NetWorld+Interop '99 in Las Vegas, heeft de FibreAlliance voor het eerst de technologie in het openbaar gedemonstreerd. Deze baanbrekende demonstratie betrof een opslagnetwerk, bestaande uit EMC's Symmetrix Enterprise Storage System en Connectrix Enterprise Storage Network System, geïntegreerd met servers van Sun en Compaq en op Fibre Channel gebaseerde interconnectproducten van Ancor, Emulex Gadzoox, McDATA en Vixel. De demo liet de heterogene op Fibre Channel gebaseerde SAN-topologie zien alsook de mogelijkheid om de beheersoftware te starten voor de producten van elk van de genoemde bedrijven.

* De alliantie telt zeven nieuwe leden, waarmee het totale aantal leden op 19 komt. Deze leden werken nauw samen aan de verdere ontwikkeling en de implementatie van algemene methoden voor het beheer van SAN's.

"Het werk van de FibreAlliance zal leiden tot verbeterde integratie en meer functionaliteit van SAN-interconnectcomponenten, zoals hubs, switches en host bus adapters," zegt Don Swatik, Vice President of Product Management van EMC, het gastbedrijf van de FibreAlliance. "Hierdoor zullen klanten in staat zijn om hun opslagnetwerken efficiënter en goedkoper te beheren. Dit zal de snelle en brede groei van de markt stimuleren."

De FibreAlliance zal standaarden op het gebied van het beheer van SAN-componenten blijven bevorderen. Daarnaast dragen de leden aanzienlijke middelen bij om bepaalde aspecten van de SAN-standaardiatie te versnellen via andere industrieconsortia.

"De komende jaren zullen opslagnetwerken snel toenemen in omvang, "Wanneer het tempo van deze evolutie toeneemt, zal het werk van de alliantie klanten helpen om effectiever en efficiënter heterogene opslagnetwerken te implementeren binnen hun organisatie."

De nieuwe leden van de FibreAlliance zijn:

* ATTO Technology uit Amherst, N.Y., www.attotech.com, een wereldwijd leverancier van op Fibre Channel en SCSI gebaseerde cross-platform SAN-connectiviteitsproducten voor krachtige applicaties.
* Crossroads Systems, uit Austin, Tex, www.crossroads.com, een ontwikkelaar en producent van opslagrouters en opslagoplossingen voor beheerders van rekencentra.

* Prisa Networks, uit San Diego, Calif., www.prisa.com, een ontwikkelaar van oplossingen voor snelle digitale netwerken, opslag en bestandstransmissie, die gebruikmaken van Fibre Channel-technologie ten behoeve van entertainmentproductiefaciliteiten.

* Siemens ICP Computer Systems uit München, www.siemens.de, een wereldwijd leverancier van enterprise servers en opslagsystemen, PC's, werkstations en diensten op het gebied van systeemintegratie.

* De Storage Management Division van Sterling Software, uit Dallas, Tex., www.storage.sterling.com/sams. Dit bedrijf levert producten op het gebied van opslagbeheer die klanten helpen met het beheer, de bewaking en de automatisering van data-oplsg in zowel gedistribueerde als gecentraliseerde omgevingen.

* Storage Networks (SNI) uit Waltham, Mass., www.storagenetworks.com, een leverancier van diensten op het gebied van bedrijfsbrede opslag, inclusief kant-en-klare, end-to-end opslagsystemen voor onbeperkte beveiliging, replicatie, toegang en consolidatie van data.

* Transoft Networks, uit Santa Barbara, Calif.,www.transoftnetworks.com, een recente acquisitie van Hewlett-Packard, die SAN management software ontwikkelt en op de markt brengt voor zowel imaging als bedrijfsapplicaties.

De oorspronkelijke leden van FibreAlliance zijn toonaangevende leveranciers van op Fibre Channel gebaseerde hubs, switches, host bus adapters, routers, servers en beheersoftware. Tot deze bedrijven behoren: Ancor Communications,www.ancor.com; Emulex Corporation, www.emulex.com; Gadzoox Networks, www.gadzoox.com; G2 Networks, www.g2networks.com; de OpenView Business Unit en Enterprise Storage Business Unit van Hewlett-Packard, www.hp.com; JNI, www.jni.com; Legato Systems, www.legato.com; McDATA Corporation, www.mcdata.com; QLogic Corporation, www.qlc.com; VERITAS Software Corporation, www.veritas.com; en Vixel Corporation, www.vixel.com.

SAN's bieden een flexibele en efficiënte manier om de toenemende hoeveelheid gedistribueerde online bedrijfsinformatie te beheren, ongeacht de omvang van de organisatie. Het opkomende SAN-model vereist Fibre Channel voor de koppeling van de heterogene elementen van het opslagnetwerk, zoals hubs, switches, host bus adapters, routers, servers en opslagsystemen, over grote afstanden met zeer hoge snelheid. Tot op heden bestaan er echter geen gestandaardiseerde methoden voor het bewaken en beheren van de elementen van op Fibre Channel gebaseerde opslagnetwerken. Zonder standaarden zijn klanten beperkt in hun mogelijkheden om effectief heterogene opslagnetwerken te gebruiken en te beheren en zakelijke voordelen ervan volledig te benutten.

EMC
EMC Corporation, gevestigd in Hopkinton, de Verenigde Staten, is naast IBM de grootste producent van intelligente 'disk storage' systemen voor opslag en opvragen van informatie. Het aanbod bestaat op dit moment uit de Symmetrix-serie voor mainframes van IBM, Bull, Siemens en Unisys en open systemen. Daarnaast levert EMC belangrijke softwareoplossingen voor data sharing, netwerk file services, remote mirroring en enterprise storage en back-up. EMC staat genoteerd op de New York Stock Exchange (NYSE) en beschikt over eigen vestigingen in de meeste landen, waaronder EMC Computer Systems (Benelux) B.V. in Nieuwegein. EMC behaalde over het boekjaar 1998 een omzet van $3,97 miljard en een winst van $ 793 miljoen. Informatie over EMC en haar producten is beschikbaar op het World Wide Web op http://www.emc.com/.

Deel: ' FibreAlliance mijlpaal op weg naar SAN managementstandaard '