FietsRAI


Juridische status elektrische fiets onduidelijk

december/1999

De elektrische fiets wordt steeds populairder, maar de juridische status van dit nieuwe voertuig is onduidelijk. Beschouw het als een fiets, zeggen de vertegenwoordigers van de fietsindustrie. Op de grote fietsbeurzen die dit najaar werden gehouden, stonden ze te glimmen: de elektrische fietsen. De fietsindustrie gelooft in het nieuwe product. Zo waren er op de IFMA in Keulen bijvoorbeeld zo'n dertig verschillende merken en modellen. De verkoopcijfers blijven voorlopig nog even achter bij deze inspanningen van de industrie. In Nederland rijden er nog geen 20.000 rond (op zestien miljoen fietsen). Goedkoop zijn ze niet: tweeënhalf à drieduizend gulden. Gerrit Jan Stokreef, secretaris Tweewielers van de RAI, is enthousiast over de elektrische fietsen. Hij gelooft zeker dat dit product een kans heeft. Maar het zou wel helpen als de regelgeving rond elektrische fietsen wat eenvoudiger werd. Is het nu een fiets of een motorvoertuig? Zowel in Nederland als in Europa is er onduidelijkheid. Stokreef: 'De term "elektrische fiets" is eigenlijk verwarrend. Er zijn de EPAC's (Electric Power Assisted Cycles) en er zijn de fietsen met een hulpmotor (zoals de Spartamet) waarbij alleen het hulpmotortje toevallig elektrisch is. Het motortje op de EPAC's werkt niet zonder pedaalsteun. Je moet altijd trappen. En boven een bepaalde snelheid geeft het motortje niet langer kracht.' De EPAC, in goed Nederlands de elektrisch ondersteunde fiets, is eigenlijk het product waar de verwarring over bestaat. In Nederland zegt het ministerie van Verkeer en Waterstaat: er moet worden getrapt dus het is een fiets. Het ministerie van Justitie beschouwt het echter als een motorvoertuig. De Wet Aansprakelijkheid Motorvoertuigen (WAM) geldt daarom ook voor EPAC's. En in Nederland moeten ze ook het bekende gele nummerplaatje hebben, net zoals brommers en snorfietsen. De RAI pleit ervoor die verplichting af te schaffen. Binnen Europa is de situatie nog verwarrender. Officieel valt de elektrische fiets sinds juni onder het zogenoemde motordirective, een overeenkomst waarin is vastgelegd welke gemotoriseerde tweewielers een typegoedkeuring moeten hebben. Dat zou betekenen dat nieuwe modellen altijd moeten worden gekeurd voor ze op de markt mogen. Dat is niet haalbaar voor de EU-landen, zodat er nu sprake is van een vacuüm en in iedere lidstaat een verschillend gedoogbeleid. Inmiddels rijden er echter al vele modellen rond die nooit gekeurd zijn.

Deel: ' FietsRAI Juridische status elektrische fiets onduidelijk '




Lees ook