Digitale Gemeente Houten

Gemeentenieuws van 03/11/99

Op de fiets? Licht aan!

De donkere winterse dagen staan weer voor de deur. De verlichting van fietsende Houtenaren wordt daarom vanaf 1 november gecontroleerd door de leden van Veilig Verkeer Nederland in samenwerking met de politie.

Ruim 60% van de fietsers in de provincie Utrecht reed in 1996 zonder licht rond. Deze onderzoeksuitkomst is voor het bestuur van de afdeling Houten van de vereniging Veilig Verkeer Nederland aanleiding om een fietsverlichtingsactie in Houten te organiseren. Dit jaar doet ze dat voor de derde achtereenvolgende keer. Op drie avonden zullen vrijwilligers van het bestuur, aangevuld met leden van het promotieteam van Veilig Verkeer Nederland, samen met de politie van Houten op verschillende plaatsen op de Houtense fietspaden controles te houden.

Beloning
Bij die controles worden kanskaarten uitgedeeld aan mensen die de juiste verlichting voeren op hun fiets, waarmee kans gemaakt wordt op een beloning. Er zijn vijf waardebonnen te winnen: één van 250,=, één van 150,= en drie van 50,= te besteden bij Bert Buunk Tweewielers in Houten op het Rond.

Herkansing
Fietsers zonder juiste verlichting krijgen de rode folder. Die biedt een herkansing, wanneer de verlichting vóór zaterdag 13 november wordt gerepareerd, ontvangt men een kanskaart die alsnog recht geeft op meedingen naar één van de waardebonnen.

Scholen
Op scholen wordt ook aandacht besteed aan deze actie. In Schalkwijk, Tull en 't Waal en 't Goy gaat de wijkagent samen met Piet Berlang de scholen langs om de fietsverlichting te controleren. Ook de scholen in Houten maken kans op een onverwachte politiecontrole, waarbij leerlingen uit een willekeurige groep, die op de fiets zijn, hun verlichting kunnen laten controleren door oom agent.

Bekeuring
Na afloop van de actie zal de politie Houten in samenwerking met collega's uit omringende gemeenten regelmatig controles uitvoeren op de fietsverlichting. En dan krijgen overtreders direct een bekeuring. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Copyright © De Digitale Gemeente Houten 1998 - 1999 Vragen, opmerkingen, suggesties? info@houten.com

Deel: ' Fietsverlichtingsactie in gemeente Houten '