Ingezonden persbericht

FileMaker Developer 5.5 nu beschikbaar
Snel ontwikkelen van maatwerk-databases voor werkgroepen

Utrecht, 25 september 2001 -- Vandaag komt de Engelstalige versie van FileMaker Developer 5.5 uit. Dit product is belangrijk voor ontwikkelaars die krachtige FileMaker Pro-toepassingen ontwerpen voor gebruik over het internet, door werkgroepen of als runtime-applicatie. Deze volledig nieuw ontworpen FileMaker Developer 5.5 is bedoeld voor ontwikkelaars in ondernemingen, onafhankelijke ontwikkelaars en beheerders van werkgroepdatabases.

Uitbreidingen en nieuwe voorzieningen
FileMaker Developer 5.5 beschikt over alle krachtige voorzieningen en functies van FileMaker Pro 5.5, maar bevat daarnaast ook uitbreidingen en enkele geheel nieuwe voorzieningen:

* Met Database Design Report kan de structuur van elke FileMaker Pro-database in kaart worden gebracht, met daarin velden, scripts, relaties, opmaak, databasewachtwoorden en tijd- en datumstempels. De documentatie kan naar keuze worden bekeken en doorgenomen als een FileMaker Pro-database of in XML-formaat. Met Database Design Report kunnen loze koppelingen en overbodige objecten van bestaande en nieuwe FileMaker-toepassingen gemakkelijk worden gelokaliseerd.
* Script Debugger is bedoeld voor het systematisch controleren van alle scripts in een FileMaker-toepassing. Door het invoegen van pauzes in het script, kan elk script regel voor regel worden doorgelopen en nagegaan of de resultaten aan de verwachtingen voldoen.

* De Developer Tool is uitgebreid en biedt nu hulp bij het ontwikkelen van zowel zelfstandig werkende databasetoepassingen als losse toepassingen die FileMaker Pro 5.5-functies ondersteunen. Ontwikkelaars kunnen hiermee ook FileMaker Pro-toepassingen die op verschillende platforms draaien aanpassen of er, vrij van rechten, runtime-versies van maken. De Developer Tool biedt tijdbesparende functies, zoals de mogelijkheid databasebestanden te hernoemen, terwijl koppelingen naar bestanden intact blijven en scripts hun werking behouden.

* Er zijn drie nieuwe plugin-voorbeelden toegevoegd (met broncode). Ontwikkelaars kunnen deze voorbeelden gebruiken als richtlijn bij het ontwerpen van FileMaker Pro-plugins, waarmee de basisfunctionaliteit van FileMaker Pro-toepassingen kan worden uitgebreid.
Er zijn bijgewerkte ODBC-stuurprogramma's voor:

* Merant 3.5 voor Mac Classic

* Merant 3.7 voor Windows

* Oracle (Mac en Windows)

* Microsoft SQL Server (Windows)

* Text (Mac en Windows)
FileMaker Developer 5.5 kan overweg met de nieuwste standaarden voor databronnen waarmee ondernemingen werken. FileMaker Developer 5.5 kan gemakkelijk worden gentegreerd met andere databeheergereedschappen die in ondernemingen worden gebruikt.

Nieuw is de ondersteuning van Mac OS X. Dit besturingssysteem biedt prioriteitsstelling in de taakverwerking, geheugenbescherming, PDF-ondersteuning en Aqua-interface. Daarnaast ondersteunt FileMaker Developer 5.5 ook Mac 8.1 tot en met Mac 9.1, Windows 2000, NT, ME, 98 en 95.

Toegepaste standaarden
FileMaker Developer 5.5 levert gedetailleerde documentatie en voorbeelden volgens verschillende standaarden:

- XML wordt steeds meer gebruikt voor het uitwisselen van data tussen toepassingen

- JDBC vereenvoudigt het bouwen van Java-front-ends voor FileMaker Pro-databases

- ODBC maakt toegang op afstand mogelijk tot een FileMaker-databron, waardoor belangrijke data gemakkelijk naar een back-end-systeem kunnen worden gekopieerd

Beschikbaarheid en systeemvereisten
De verkoopprijs van FileMaker Developer 5.5 is f 1.408,17 ( 639,00). Losse exemplaren van FileMaker Developer 5.5 kunt u verkrijgen bij erkende FileMaker-wederverkopers. Informatie over systeemvereisten voor FileMaker Developer 5.5 is te vinden op http://www.filemaker.com/products.

FileMaker
FileMaker is een toonaangevende leverancier in de snelgroeiende markt voor Web-publishing- en werkgroepdatabases. Met behulp van FileMaker kunnen afdelingen en werkgroepen databases bouwen waarmee ze hun projecten cordineren en beheersen. De veelvuldig bekroonde FileMaker-software combineert de kracht van een relationele database met snelle en pasklare mogelijkheden voor Web-publishing en een legendarisch gebruiksgemak. FileMaker is de databasesoftwaredivisie van Apple Computer. Meer informatie: www.filemaker.nl.

Meer informatie:
FileMaker Benelux