( bw)(ca-wbp/harry-potter) "Harry Potter en de Halfbloed Prins" verschoven naar 2009   Redactie Business   BURBANK, Californi--(BUSINESS WIRE)--14 augustus 2008--Warner Bros. Pictures heeft vandaag bekendgemaakt dat de premire van "Harry Potter en de Halfbloed Prins" is verschoven naar de zomer van 2009. Het zesde deel van de immens populaire Harry Potter-serie opent nu op dag-en-datum in de Verenigde Staten en op 17 juli 2009 in de belangrijkste internationale markten. De aankondiging werd gedaan door Alan Horn, President en Chief Operating Officer van Warner Bros.   Horn verklaarde bij de aankondiging het volgende: "Onze redenen voor het verschuiven van 'De Halfbloed Prins' naar de zomer zijn tweeledig: we weten dat de zomer een ideaal moment is voor een zogenaamde tentpole-premire voor het hele gezin, zoals is bewezen met het succes van onze laatste Harry Potter-film, die op de eerste film na het meeste geld heeft opgeleverd uit de hele reeks. Daarnaast hebben we, net als elke andere studio, nog steeds last van de gevolgen van de staking van de scriptschrijvers. Door deze staking waren de scripts van andere films niet af, wat het concurrentielandschap voor 2009 veranderde en waardoor zich nieuwe kansen voordeden waar wij gebruik van wilden maken. We kwamen overeen dat de beste strategie zou zijn om 'De Halfbloed Prins' naar juli te verschuiven, zodat de film perfect de beschikbare opening voor een belangrijke tentpole-premire voor halverwege de zomer op zal vullen."   Jeff Robinov, President van de Warner Bros. Motion Picture Group, bevestigde dat, "het veranderen van de datum van de premire het productieschema voor deze film of toekomstige Harry Potter-films in het geheel niet wijzigt. De postproductiefase van 'De Halfbloed Prins' werd op tijd afgerond en de premireplannen van de studio voor de tweeluik 'Harry Potter en de Relieken van de Dood' worden niet benvloed door deze verandering. We weten dat Harry Potter-fans vol spanning wachten op het moment dat ze die laatste hoofdstukken op het grote scherm kunnen zien. Het goede nieuws voor hen is zelfs dat de tijd tussen 'De Halfbloed Prins' en het eerste deel van 'Harry Potter en de Relieken van de Dood' nu korter is."   David Heyman, de producent van alle Harry Potter-films bood het volgende commentaar op de gewijzigde premiredatum van "Harry Potter en de Halfbloed Prins": "Toen Jeff Robinov uitlegde wat de reden achter het verschuiven van de premire van 'Harry Potter en de Halfbloed Prins' naar juli 2009 was, werd ons onmiddellijk duidelijk dat dit ons de mogelijkheid bood om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Ik ben ontzettend trots op deze nieuwste film en op het werk van David Yates en onze weergaloze cast. Ik ben van mening dat we de reeks hebben ontwikkeld en naar een nog hoger niveau hebben getild. We kijken er allemaal naar uit om de film te delen met Harry Potter-fans over de hele wereld, zelfs als we daarvoor nog even wat langer moeten wachten."   David Yates, regisseur van zowel "Harry Potter en de Orde van de Feniks" en "Harry Potter en de Halfbloed Prins" en die ook de leiding over "Harry Potter en de Relieken van de Dood" op zich zal nemen, voegde daaraan toe dat "het een waar genoegen was geweest om te werken aan 'Harry Potter en de Halfbloed Prins.' Dan, Rupert en Emma en alle andere leden van onze terugkerende, jonge cast blijven zich verder ontwikkelen. Daarnaast voegen onze nieuwe castleden nieuwe kleur toe en ze blazen Zweinstein nieuw leven in. Terwijl we nog de puntjes op de i zetten van deze meest recente film, zijn we alweer bezig met de voorbereidingen van de laatste twee films. In februari beginnen we met filmen en ik verheug me erop deze opmerkelijke serie tot het spannende en ontroerende einde te brengen dat de trouwe fans verdienen."   In "Harry Potter en de Halfbloed Prins" verstevigt Voldemort zijn greep op zowel de wereld van de Dreuzels als die van de tovenaars en is Zweinstein niet langer de veilige haven die het voorheen was. Harry vermoedt dat de gevaren zelfs op de loer liggen in het kasteel zelf, maar Perkamentus is meer bezig hem voor te bereiden op het laatste gevecht, waarvan hij weet dat het snel naderbij komt. Ondertussen vechten de studenten tegen een hele andere tegenstander als de tienerhormonen door de kasteelgangen gieren. De liefde hangt in de lucht, maar een tragedie is in aantocht en Zweinstein zal wellicht nooit meer hetzelfde zijn.   Warner Bros. Pictures presenteert een productie van Heyday Films, "Harry Potter en de Halfbloed Prins." David Yates, de regisseur van de kaskraker van afgelopen zomer, "Harry Potter en de Orde van de Feniks", keert terug om "Harry Potter en de Halfbloed Prins" te regisseren. David Heyman en David Barron zijn de producenten, met Lionel Wigram als uitvoerend producent. Het script is geschreven door Steve Kloves naar het boek van J.K. Rowling.   Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson keren terug als de jonge tovenaars Harry Potter, Ron Wemel en Hermelien Griffel. Daarnaast maken ook sterren als Jim Broadbent, Helena Bonham Carter, Robbie Coltrane, Warwick Davis, Michael Gambon, Alan Rickman, Maggie Smith, Timothy Spall, David Thewlis en Julie Walters hun opwachting in de film. De cast wordt verder aangevuld met David Bradley, Jessie Cave, Frank Dillane, Tom Felton, Matthew Lewis, Evanna Lynch, Helen McCrory, Natalia Tena, Hero Fiennes Tiffin en Bonnie Wright.   "Harry Potter en de Halfbloed Prins" is een productie van Warner Bros. Pictures, een Warner Bros. Entertainment Company.   Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.   --30--KG/la*   CONTACT: Contactpersoon Verenigde Staten:       Susan Fleishman, +1 818-954-1919       susan.fleishman@warnerbros.com       of       Contactpersonen internationaal:       Jayne Trotman, +44 (0)20 7984 5222       jayne.trotman@warnerbros.com       Desiree Finnegan, +1 818-954-3397       desiree.finnegan@warnerbros.com       of       Hoofd Productie Publiciteit voor Harry Potter Production:       Vanessa Davies, 011-44-192-368-5131       vanessa@hpfilms.co.uk Disclaimer: Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige, juridische geldigheid beoogt.

Deel: ' Filmpremiere 'Harry Potter en de Halfbloed Prins' op 17 juli 2009 '