Lankhorst Public Relations

Nijmegen, 9 oktober 2001

Regering Nieuw - Zeeland achter nationale luchtvaartmaatschappij

Financiële steun voor Air New Zealand

De regering van Nieuw - Zeeland stopt in totaal 885 NZD ( f 860 miljoen) inAir New Zealand. Met deze financiële injectie beschikt de luchtvaartmaatschappij weer over voldoende kapitaal om z'n activiteiten voort te zetten. Air New Zealand maakt namelijk een moeilijke tijd door, onder meer door de afstoting van de verliesgevende dochtermaatschappij Ansett Australia.

Over het verlenen van de steun is overleg gevoerd met de belangrijkste aandeelhouders, Brierley Investment Ltd en Singapore Airlines. De financieel ondersteuning van de regering bestaat uit een lening van 300 miljoen NZD ( f 291 miljoen), die Air New Zealand terugbetaalt (inclusief rente) in nieuwe converteerbare aandelen. Daarnaast investeert Nieuw - Zeeland 585 miljoen NZD ( f568 miljoen) in nieuwe gewone aandelen van Air New Zealand.

Air New Zealand krijgt binnenkort een nieuwe leiding, die bestaat uit acht directeuren: vier huidige, een namens Brierley Investment Ltd, een namens Singapore Airlines en twee nieuwe die met goedkeuring van de regering plaats nemen in de directie. In het vluchtschema van

Air New Zealand zullen diverse vluchten worden geschrapt. Enerzijds veroorzaakt door de sluiting van Ansett (minder vluchten op Australië), anderzijds door de aanslagen in de Verenigde Staten (gedaalde vraag naar vliegtickets). Verdere details hierover de komende weken bekend gemaakt.

Meer informatie over Air New Zealand: www.airnewzealand.com

Noot aan de redactie (niet voor publicatie)
Voor meer informatie en illustratiemateriaal kunt u contact opnemen met:
Claire Voskuilen, telefoon 024-3501717, fax 024-3501818 , e-mail claire@lankhorstpr.nl

Deel: ' Financiële steun voor Air New Zealand '