BCI, BancBoston en Beacon leiden investering van US$28,8 miljoen in Viewlocity
Leverancier van business-to-business e-Infrastructuur gebruikt tweede financieringsronde voor uitbreiding van activiteiten voor verkoop, marketing en R&D

Amsterdam, 18 januari 2000. Viewlocity, wereldwijd toonaangevend leverancier van e-Infrastructuur voor zakelijke online handel, maakt bekend dat de tweede financieringsronde is afgesloten met een totaal kapitaal van US$28,8 miljoen. Er is deelgenomen door een indrukwekkende reeks topinvesteerders, een passende bekroning van een geslaagd jaar voor de onderneming. In deze ronde zijn investeringen gedaan door belangrijke investeerders in business-to-business activiteiten, te weten BCI Partners, BancBoston Ventures, The Beacon Group en CommVest LLC. De aanvankelijke investeerder Battery Ventures zet zijn participatie voort. Hambrecht & Quist fungeerde bij de private plaatsing als agent voor Viewlocity.

"De financiële ondersteuning door een dermate respectabele groep investeerders biedt Viewlocity nog grotere mogelijkheden op de markt en geeft ons nog eens de bevestiging dat we ons in de juiste richting bewegen", verklaarde Greg Cronin, topman van Viewlocity. "Deze investeringsronde stelt ons in staat onze zichtbaarheid in de e-Business-wereld te verhogen en onze nu al indrukwekkende lijst met partners en afnemers nog verder uit te breiden".

"Viewlocity geeft de toon aan bij het leggen van verbindingen tussen handelspartners over de hele wereld, terwijl de business-to-business markt floreert", aldus Mark Hastings, General Partner van BCI. "We zijn ons bewust van de meerwaarde van de krachtige oplossingen van Viewlocity, die de e-Infrastructuur leveren voor business-to-business handelsgemeenschappen over de hele wereld. Naar onze overtuiging beschikt Viewlocity over een zeer zonnige toekomst op het gebied van het assisteren van ondernemingen bij de overstap naar e-Business".

Deze nieuwe investering past binnen de plannen van de onderneming haar mondiale strategie een impuls te geven door verhoogde inspanningen op het gebied van verkoop, marketing, onderzoek en ontwikkeling. Cronin voegde hieraan toe: "Ons managementteam heeft uit een rijk aanbod van geïnteresseerde partijen juist deze groep investeerders gekozen vanwege hun strategische meerwaarde en de expertise die ze inbrengen." De private plaatsing komt aan het eind van een jaar met belangrijke groei van de onderneming. Viewlocity heeft een aantal nieuwe klanten aan haar bestand toegevoegd, waaronder American Standard, boo.com, Carrefour, Edward Keller HKG, Exel Logistics, MSAS/Mark VII en Whitbread Breweries. Naast het aantal klanten is ook het personeelsbestand sterk toegenomen. Sinds maart 1999 is het aantal medewerkers van Viewlocity gegroeid van 130 naar ruim 270.

In het afgelopen jaar heeft Viewlocity zich geconcentreerd op het aanbieden van infrastructuuroplossingen voor e-Business, en heeft het bedrijf meer supply chains onderling verbonden dan welke andere leverancier dan ook. De firma heeft onder andere veel ervaring opgedaan met het in staat stellen van haar klanten verbinding te maken met leveranciers, afnemers, distributeurs, contractproducenten en logistieke dienstverleners. De oplossingen van Viewlocity bieden de e-Infrastructuur die de ruggengraat vormt van zowel publieke als private online handelsgemeenschappen. Dit is een sector van de business-to-business markt met een enorm groeipotentieel.

Het succes van Viewlocity in 1999 bij het introduceren op de markt van haar integratiemethode en oplossingen voor e-Business, heeft de firma in 2000 al loftuitingen opgeleverd. In het januarinummer van digitalsouth werd Viewlocity genoemd als een van de "Top 50 van ondernemingen om in 2000 op te letten". De selectie werd gemaakt uit een gevarieerde groep technologiebedrijven, gevestigd van Washington DC tot Texas. De opname in de Top 50 van digitalsouth vormt de bekroning van een jaar waarin de onderneming diverse nieuwe producten heeft geïntroduceerd, waaronder een XML-connector, en haar allianties met zowel SAP als J.D. Edwards verder heeft versterkt.

BCI Partners
BCI Partners (www.bcipartners.com) werd in 1983 opgericht en is een toonaangevende multi-stage investeerder in technologie, communicatie, media & entertainment en zakelijke dienstverlening. Deze onderneming, met bijna $900 miljoen onder beheer, ondersteunt vooraanstaande e-Commerce bedrijven zoals EC Cubed, Savvis, VIA NET.Works en Naviant.

BancBoston Ventures
Sinds 1959 werkt BancBoston Ventures (www.bancbostonventures.com) met managementteams om deze te assisteren bij de verdere groei van hun bedrijven. Hierbij wordt in een vroeg stadium kapitaal verschaft aan bedrijven in opkomst in de gezondheidszorg en de informatietechnologie. De portefeuille omvat onder andere Petopia, Personic en Viant Software.

The Beacon Group
The Beacon Group (www.beacongrp.com ) baseert haar activiteiten als investeerder en als financieel-strategisch adviseur op een mix van traditionele waarden, toekomstgerichte creativiteit en geavanceerde financiële analyse. De mate van ervaring en de mondiale reikwijdte van de onderneming zijn zeldzaam bij firma's van deze omvang en betrokkenheid. Als leidraad bij alle activiteiten geldt een compromisloos engagement bij het nastreven van financieel succes voor de investeerders en de cliënten.

CommVest
De investeringsbenadering van CommVest (www.commvest.com ) stelt de onderneming in staat bij te dragen aan het succes van veelbelovende bedrijven in uiteenlopende sectoren als Internet-diensten en optical switching. Momenteel beheert de onderneming vijf investeringsfondsen met een totaal kapitaal van meer dan $200 miljoen.

Viewlocity
Viewlocity is een mondiaal toonaangevende leverancier van e-Infrastructuur voor online business-to-business handelsgemeenschappen en supply chains. AMTrix, wereldwijd meer dan 3200 maal geïnstalleerd, biedt organisaties en hun zakelijke partners binnen de gehele supply chain de mogelijkheid tot communicatie en samenwerking ("Connect, Communicate and Collaborate"). De onderneming wordt gefinancierd door BCI Partners, BancBoston Ventures, The Beacon Group, CommVest en Battery Ventures, een participatiemaatschappij uit Massachusetts die onder andere investeert in Akamai Technologies, Infoseek en Nextel Communications. De producten en services van Viewlocity worden in meer dan 50 landen afgezet door middel van direct sales en via een wereldwijd netwerk van integratiepartners. Meer informatie is op www.viewlocity.com te vinden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 BV Viewlocity
Saskia Brandt Susanne Kane