TuinbouwNet

Finland: bestedingen snijbloemen stabiel, planten in de lift

De Finnen kochten in 1998 minder bloemen, maar meer planten in vergelijking met 1995. De bestedingen aan snijbloemen bleven stabiel, terwijl die van potplanten flink groeiden. Dit blijkt uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT), dat op initiatief van het Bloemenbureau Holland (BBH) werd uitgevoerd.

Snijbloemen

Meer dan de helft van de Finse huishoudens koopt jaarlijks weleens snijbloemen. Ouderen kopen meer bloemen dan jongeren. Hoewel de gezinnen in de leeftijdscategorie onder de 35 jaar in 1998 minder vaak bloemen kochten dan in 1995 bleven de bestedingen redelijk op peil. De Finnen - zowel jongeren als ouderen - gaven vorig jaar per aankoop meer geld uit dan vier jaar geleden. De roos en de tulp zijn de populairste bloemen in Finland.

De bloemist is het belangrijkste verkooppunt van bloemen in Finland. In 1998 belandde bijna de helft van de totale consumentenbestedingen in de kassa's van de bloemisten. Vergeleken met 1995 was sprake van een lichte groei. Het marktaandeel van de supermarkt neemt snel toe in Finland. Vijf jaar geleden hadden de grootgrutters een aandeel van twaalf procent in de totale bestedingen. Vorig jaar was dit al gestegen tot zeventien procent. Deze groei ging ten koste van de markt en het tuincentrum, want beide verloren terrein.

Potplanten

De afzet van potplanten liep de afgelopen jaren goed in Finland. In 1998 waren de huishoudelijke uitgaven bijna negen procent hoger dan in 1995. Ook het aantal planten dat de Finnen in huis haalden, steeg. Hoewel de tuincentra vorig jaar minder snijbloemen verkochten, groeiden hun potplantenomzet flink. Ze kwamen in 1998 aan een marktaandeel van ruim 26 procent van de totale bestedingen, vier procentpunten meer dan in 1995.

De Finse jongeren stapten vorig jaar minder vaak dan in 1995 naar een winkel om een plant te kopen, maar ze gaven in 1998 bijna 32 procent meer uit aan potplanten vergeleken met 1995. Ook de vijftigplussers in Finland besteedden in 1998 meer geld aan potplanten.

De Nederlandse export van snijbloemen naar Finland is de afgelopen drie jaar fors gegroeid. Vorig jaar ging er voor een waarde van 33 miljoen gulden snijbloemen richting Helsinki tegen 22 miljoen in 1995. Een deel van de uitvoer naar Finland wordt weer doorgevoerd naar de Baltische staten en Rusland. De Nederlandse export van potplanten naar Finland is de laatste jaren met bijna zes miljoen gulden vrij stabiel.

Het rapport "Het gezinsverbruik van snijbloemen en potplanten in Finland" (PT 99-41) is voor kwekers en handelaren gratis te verkrijgen bij het Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer 070-3041296.

Deel: ' Finland bestedingen snijbloemen stabiel '