First Union ontwikkelt ?s werelds grootste datawarehouse

Capaciteitsvergroting IBM-supercomputer voor gerichte marketing aan 16 miljoen klanten

Amsterdam, 3 mei 1999 ? First Union maakt bekend dat zij de capaciteit van haar datawarehouse ? een IBM RS/6000 SP - voor de opslag van klantgegevens wil verdrievoudigen tot 27 terabyte, een absoluut record in de bankwereld. Door deze capaciteitsvergroting kan First Union haar 16 miljoen klanten met gepersonaliseerd marketingmateriaal benaderen.

Door de upgrade van het immense systeem kan First Union de klantgegevens van de bedrijven die zij in 1998 heeft overgenomen, aan het systeem toevoegen en het warehouse uitbreiden met de gegevens van kleine bedrijven en zakelijke klanten. De opslagcapaciteit van het datawarehouse komt overeen met 27 miljoen diskettes.

In het datawarehouse, een IBM RS/6000 SP met een relationele database van Informix, worden transacties van klanten met First Union voor de duur van maximaal 24 maanden bewaard. Door het gedrag van klanten te analyseren, bijvoorbeeld hoe vaak de klant het bedrijf persoonlijk, telefonisch of via het netwerk benadert, krijgt First Union beter inzicht in de specifieke behoeften van de klant en kan zij haar marketingstrategie daarop afstemmen.

De uitbreiding van het datawarehouse komt op het moment dat First Union een nieuwe datamart, Sigma, implementeert. Via Sigma worden klantgegevens uit het warehouse verzameld voor het signaleren van trends. Met DSS Web van MicroStrategy kunnen hogere functionarissen en sales managers gemakkelijk en snel rapporten en analyseresultaten opvragen. Hierdoor kunnen zij zich volledig concentreren op het langetermijnbelang van de klant.

De klantgegevens in het warehouse worden maandelijks bijgewerkt. Het warehouse, dat wordt aangestuurd door een Informix Dynamic Server, verzamelt de gegevens van de klantinformatiesystemen binnen First Union. Vervolgens worden deze gegevens doorgespeeld aan Sigma dat door gebruikers kan worden benaderd via een gebruiksvriendelijke ?point and click?-interface op het intranet van First Union.

Duizenden rapporten kunnen worden aangepast ? per gebruikersgroep op bedrijfsniveau, per staat, stad of filiaal, per klantsegment of per product. Dankzij dit systeem kan First Union haar marketingstrategie beter toespitsen op bepaalde doelgroepen.

Hierdoor zal het responspercentage van direct mail verbeteren en zullen klanten aanzienlijk minder ongewenste post in hun brievenbus ontvangen.

First Union

First Union Corporation is een vooraanstaande financiële dienstverlener met een belegd vermogen van $237 miljard. First Union is de op vijf na grootste bank en de op zeven na grootste makelaar van de VS. De onderneming verleent services aan 16 miljoen klanten die rekeninggegevens kunnen opvragen en financiële producten kunnen kopen bij 2400 verkooppunten, via 3500 geldautomaten, via het Internet (www.firstunion.com) en per telefoon (First Union Direct).

Internet-gebruikers kunnen voor nadere informatie over IBM, haar producten, diensten en technologie terecht op het World Wide Web.

Het adres van IBM's home page is: https://www.ibm.com. Het adres van de IBM RS/6000 home page is: https://www.rs6000.ibm.com.

Deel: ' First Union ontwikkelt 's werelds grootste datawarehouse '