FNV besteedt werk van helpdesk uit aan Unisys via OneCALL-concept

Unisys CSG begeleidt IT-migratie bij Vakcentrale FNV

Amsterdam, 21 januari 1999 – De Vakcentrale FNV in Amsterdam heeft een deel van de helpdeskwerkzaamheden uitbesteed aan de OneCALL-helpdesk van Unisys. De overkoepelende organisatie voor alle FNV-bonden heeft daartoe besloten om de relatief kleine IT-afdeling te ondersteunen tijdens en na de migratie naar een Microsoft Windows NT Workstation-omgeving. De FNV heeft de migratie tevens aangegrepen om haar computersysteem Jaar 2000-bestendig te maken. Bovendien kunnen FNV-medewerkers, dankzij het ‘roaming-users’-concept van Unisys, telewerken met eigen notebooks of op computers bij de regiokantoren. De volledige migratie, inclusief aanleg van nieuwe bekabeling, apparatuur en OneCALL-support, vergt een investering van circa drie miljoen gulden.

Dankzij het OneCALL-concept van Unisys kan de FNV de werkzaamheden van haar IT-afdeling uitbesteden. De medewerkers van de FNV kunnen tijdens kantooruren met Unisys bellen als ze vragen hebben over hun software of hardware. Deze OneCALL-helpdesk beschikt over een zeer brede expertise over de bij de FNV geïnstalleerde hardware en software, zoals Windows NT 4.0 en de applicaties uit Office 97. Verschillende medewerkers van de Unisys OneCALL-helpdesk zijn precies op de hoogte van de situatie bij de FNV. Daardoor zijn ze in staat om snel te bepalen of zij het probleem zelf kunnen oplossen, of dat het doorgesluisd moet worden naar de eigen IT-staf van de FNV. Unisys heeft voor het stroomlijnen van de OneCALL-meldingen een speciale Web-site ingericht, waar alle informatie over de stand van zaken bij de Vakcentrale FNV wordt geregistreerd. De communicatie met de IT-staf van de FNV verloopt dankzij deze Web-site volautomatisch.

De omvang van de OneCALL-service is afhankelijk van het contract dat een organisatie sluit. Unisys biedt drie niveaus: Starter, Select of Selectplus. De Vakcentrale FNV heeft gekozen voor een Select-contract tot 1 januari 2000.

Doordat de Vakcentrale FNV als overkoepelend orgaan veel overleg voert met sociale partners, zoals de Sociaal Economische Raad, de Stichting van de Arbeid en de Ziekenfondsraad, is het FNV-netwerk niet alleen geschikt gemaakt voor interne communicatie, maar ook voor informatie-uitwisseling met externe partijen. Tevens kunnen de FNV-medewerkers informatie verzamelen via Internet.

"Als een computer defect raakt, heeft Unisys systemen op voorraad die op elke FNV-werkplek ingezet kunnen worden, totdat de defecte computer weer gerepareerd is", vertelt Albert Remmelts, accountmanager bij Unisys. De IT-staf van de FNV is nog wel verantwoordelijk voor het beheer van het computersysteem.

Na het hoofdkantoor komen ook de zeven regiokantoren van de Vakcentrale FNV aan bod. Momenteel loopt er een pilot in Zaandam. Begin maart 1999 zal naar verwachting het laatste regiokantoor gemigreerd zijn. In totaal heeft Unisys dan 227 standaard NT-werkplekken ingericht volgens het ‘roaming-users’-concept. Dit betekent dat de gebruikers op iedere willekeurige PC kunnen inloggen en toch altijd hun vertrouwde desktop met de bijbehorende applicaties op het beeldscherm te zien krijgen. Dankzij dit concept zijn de medewerkers veel mobieler. Wanneer zij naar een regiokantoor gaan, kunnen ze daar met hun eigen login en wachtwoord op iedere computer werken, met de instellingen en applicaties die ze gewend zijn van hun eigen computer. Binnenkort wil de FNV tevens telewerken stimuleren door de aanschaf van notebooks. Ook is Unisys bezig met de bouw van een intranet waar de FNV-medewerkers informatie kunnen verzamelen om voorlichting aan de leden en de aangesloten vakbonden te verstrekken.

Unisys

Met ruim 33.000 werknemers verdeeld over 100 vestigingen is Unisys één van de grootste system integrators ter wereld. Unisys Nederland heeft circa 1.000 werknemers en is gevestigd in Amsterdam Zuidoost. Unisys biedt haar klanten - die met name afkomstig zijn uit sectoren als transport, telecommunicatie, financiële dienstverlening en overheid - complete IT-oplossingen, samengesteld uit services, hard- en software. De consultancy van Unisys is daarbij volledig leveranciersonafhankelijk en de expertise strekt zich uit over diverse platforms.

Unisys Nederland is opgebouwd uit drie Business Units: Unisys Information Services, Unisys Global Customer Services en Unisys Computer Systems.

Unisys Information Services biedt marktspecifieke applicaties met specialisaties op gebieden als Imaging & Workflow, Outsourcing, Call Center Automation, telecommunicatie, de millenniumproblematiek en euroconversie. Unisys Global Customer Services biedt netwerkintegratie, desktopservices en ondersteuning op het gebied van gedistribueerde computeromgevingen. Unisys Computer Systems biedt hard- en software met bijbehorende consultancy, gebaseerd op een unieke combinatie van bewezen mainframe-technologie en Windows NT-omgevingen.

De telecommunicatieactiviteiten van Unisys zijn verenigd in de Europese unit Unisys Telecom, die eveneens in Amsterdam Zuidoost gevestigd is.

Voor meer persinformatie :

Unisys Nederland NV Lammers van Toorenburg PR

Erwin Zijlstra, Country Communications Manager Francine Loos / Ward van Beek


Telefoon: 020 - 565 8647 Telefoon 030 - 656 5070


E-mail: erwin.zijlstra@unisys.com E-mail: francine@lvtpr.nl

Deel: ' FNV besteedt werk helpdesk uit aan Unisys '




Lees ook