FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten: CAO noodzaak bij Avia Partner

FNV Bondgenoten wil druk uitoefenen op het afhandelbedrijf Avia Partner om een CAO af te sluiten.
Het kleinste afhandelbedrijf op Schiphol heeft onlangs een grote order binnengehaald: het bedrijf gaat voor British Airways, Cathay Pacific, Finn Air en Iberia (die samen de One World alliantie vormen) de afhandeling van passagiers en bagage regelen.
Door deze keuze verliezen andere afhandelbedrijven belangrijke klanten: Aero Groundservices raakt British Airways kwijt. En Ogden verliest Finn Air en Cathay Pacific.
Afhandelbedrijven verzorgen het in- en uitladen van passagiers en vracht in en uit vliegtuigen (inchecken, bagagevervoer).

FNV Bondgenoten maakt zich vooral zorgen over het feit dat Avia Partner geen CAO heeft. Bestuurder Jan van den Brink:'Die moet er nu wel heel snel komen. Avia Partner zal uitgroeien tot een bedrijf met zo'n 250 werknemers. Daar hoort een goede CAO bij. Bovendien: zonder CAO zou Avia Partner kunnen concurreren ten koste van de arbeidsvoorwaarden van de werknemers.'

De vakbond vindt gedwongen ontslagen als gevolg van de keuze van de One World Alliantie onacceptabel. FNV Bondgenoten wil voor de overgang van werknemers naar Avia Partner een protocol afspreken. Van den Brink: 'Zonder zo'n protocol slaat ongerustheid snel om in arbeidsonrust. Avia Partner zal nu wel heel snel duidelijk moeten maken welke kant ze op willen. Of een 'normaal afhandelbedrijf met een CAO, of een stevige aanvaring met de vakbond.'

Sinds kort is de markt voor het afhandelen van vliegtuigen opengesteld. Het gevolg is een moordende concurrentieslag. Het aantal afhandelbedrijven op Schiphol is uitgebreid van 3 naar 5, waaronder Avia Partner.
De strijd draait om het binnenhalen van contracten met de vliegmaatschappijen. En omdat de vliegmaatschappijen vaak verenigd zijn in allianties, gaat het vaak om de contracten van verschillende vliegmaatschappijen in één keer. Bovendien gaat het de internationale afhandelbedrijven om wereldwijde contracten (contracten voor het afhandelen van een vliegmaatschappij op vliegvelden in diverse landen).

Bij Avia Partners werken nu een kleine 100 werknemers. Bij Aero Grounservices zijn dat er 1000 en bij Ogden nu nog 600.

Meer informatie:
Jan van den Brink, bestuurder FNV Bondgenoten