FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten: Grootscheepse controle schoonmaak-cao
Grootscheepse controle schoonmaak-cao

FNV Bondgenoten gaat de komende maanden een grootscheepse controle uitvoeren in de schoonmaak onder het motto: 'Krijg jij wat je verdient'? Speerpunt is controle op de naleving van de cao in de sector. Leden en niet-leden worden gevraagd zelf mee te werken aan de controle en de bond in te schakelen als er problemen zijn. De verwachting is dat er vooral problemen zullen zijn met het salaris. De cao kent bijvoorbeeld behoorlijk wat toeslagen die het basisloon hoger maken. De ervaring leert dat die toeslagen niet altijd betaald worden. Voor de werknemer kan dat per uur een aantal guldens schelen. Ook de uitbetaling van ziektegeld blijkt niet altijd correct. Of werknemers worden in een te lage loongroep (functie-indeling) ingeschaald waardoor ze een lager basissalaris ontvangen.

In heel Nederland worden bijeenkomsten gehouden voor schoonmakers waar ze vragen kunnen stellen. Als er op een bepaald schoonmaak-object problemen zijn met de naleving van de cao dan kunnen werknemers vakbondsbestuurders vragen om een bezoek te brengen aan het object. De campagne loopt tot en met juni van dit jaar. Behalve de controle op salaris, toeslagen en indeling in de functiegroep is er natuurlijk meer geregeld in de schoonmaak-cao. Hoe zit het met vakantiedagen, ontslag, vermindering van het aantal uren dat je werkt, werkdruk etc. De campagne richt zich ook op deze thema's.

In de schoonmaaksector in Nederland werken zo'n 160.000 mensen.

Voor meer informatie en voor contactpersonen in de regio: Ruud Dirkse, bestuurder FNV Bondgenoten: 010-2335163 of 06-51256330 Inge Freriksen, persvoorlichting FNV Bondgenoten: 030-2738257 of

21 mrt 00 10:40

Deel: ' FNV Bondgenoten Grootscheepse controle schoonmaak-cao '